Hoe worden stoplichten bestuurd?

Het lijkt me niet dat het automatisch gaat, want zo wel dan zou het een chaos zijn.. toch?
Want er moet dan gekeken worden wanneer die op groen moet, enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
5.7K
Kimath
13 jaar geleden
Hoezo kan dat niet automatisch? Door sensors en dergelijke gaat dat prima hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elke paal zit een dwerg die het stoplicht bedient. Hoe anders? Kan toch helemaal niet electronisch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Edje: LOL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Edje zo had ik het nog niet gezien..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn idd kabouters. Soms staken ze en dan blijft een stoplicht op rood staan ook al komt er geen verkeer aan op de nadere wegen. Soms ook vinden ze je auto zo mooi dat ze je bij ieder stoplicht rood geven om hem te kunnen bewonderen (niet alle kabouters in alle stoplichten hebben dezelfde smaak).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en af en toe hebben ze een disco-knipperuur en dan laten ze de lichten oranje knipperen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo simpel is het nu

Het beste antwoord

Goeie oude regeltechniek en absoluut Windowsvrij! :-)

Inmiddels zijn veel verkeerslichten op rij met elkaar verbonden en worden deze centraal gestuurd (wel met een computer), maar op veel kruispunten worden de verkeerslichten gewoon stand alone met relais en timers gestuurd (dus 30 seconden groen voor die en die, dan oranje-rood, vervolgens 30 seconden de volgende groen etc etc). Soms nog met impulsgevers zodat de schakeling 'weet' aha, hier is een voetganger die ook groen wil of hier rijden veel auto's, die moeten wat langer groen hebben.

Als de schakeling goed geprogrammeerd is, hoeft het helemaal geen chaos te worden. Waarom ook? Het programma doorloopt gewoon een lus en voert de stappen na elkaar uit. Of zou er toch iemand in een kastje zitten die jouw licht altijd op rood zet? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist! +
Inductielussen heten die kabel in de grond, in vaktaal.
Zodra er een metaal deel op de lus is, wekt dit een kleine inductiespanning op. Net als een spoel met een magneet.
Het meetapparatuur ziet dit signaal en gaat dan schakelen. De PLC(programmeble logic controller) reageert hier dan op en past de programering aan.
De sensoren die tegenwoordig ook worden gebruikt doen in prenciepe hetzelfde, een signaal doorgeven.
Met een lus is het dus verstandig om bij een rood verkeerslicht door te rijden todat je zo voledig mogenlijk op de lus gaat staan. Meestal is dit tot de stopstreep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
... Of je sleept je fiets over de lus en krijgt als fietser ook snel(ler) groen... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn vriend gelooft dit niet, en we staan dus heel vaak lang voor rood omdat hij niet ver genoeg doorrijdt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms is de detectie niet sterk genoeg voor bv een motor... Sta je leuk vooraan, maar dan schiet je er weinig mee op. En om nu 'even' een motor over de detectielus te slepen... Lang voor rood wachten is nooit leuk, zeker niet met warm weer in een motorpak. Vraag maar eens aan je vriend waar die lussen in het asfalt voor een verkeerslicht voor zijn... Of staat hij bij een voetgangerslicht en drukt dan niet op het knopje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij loopt en fietst nooit
wordt aan gewerkt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)

Andere antwoorden (3)

Met een computer langs de weg, dat is zo'n grote metalen kast. Die registreert waar er auto's staan en laat dan het licht op groen of rood springen. Wanneer welke rij groen krijgt wordt dus bepaald door de software en instellingen van die computer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stoplicht activeert een krachtveld wanneer er een vervoersmiddel over een lijntje op de weg rijdt of wanneer er op een knopje wordt gedrukt. Bij auto's ligt er een lijntje op de weg. Wanneer een auto over dat lijntje voortbeweegt, creërt het stoplicht een krachtveld van antimaterie waar geen auto's doorkunnen zonder te exploderen in een bloedworst. De enige uitzonderingen zijn een ambulance, politiewagen en brandweerwagen, omdat die mooie lichtjes en geluidjes hebben. Bij fietsers is het een ander verhaal. Zij moeten op een knopje drukken om een tijdelijk krachtveld te activeren. Na een tijdje wordt het krachtveld dan weer opgeheven en kunnen de fietsers doorfietsen. Dus eigenlijk sluiten fietsers zichzelf op voor hun eigen veiligheid. Bij voetgangers moet ook op een knopje worden gedrukt. Het probleem met voetgangers is dat het krachtveld op ongeveer 0.7¼m hoogte zit, dus er zijn kleine kinderen die er toch onderdoor kunnen 'kruipen'

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor elk verkeerslicht ligt een koperen draad in de weg. Deze voelt het als er een auto aankomt. Dit geeft hij door aan een computer, die regelt dat het stoplicht op groen gaat. Ook als je op een knopje drukt worden er signalen naar de computer gestuurd en gaat het verkeerslicht op groen.
fremar
13 jaar geleden
Verkeerslichten regelen met behulp van lichtsignalen het oprijden van een gelijkvloerse kruising.
Bij toepassingen op de openbare weg zijn de verkeerslichten onderdeel van een verkeersregelinstallatie (VRI), die bestaat uit de verkeerslichten, voertuigdetectoren, detectielussen en een regelsysteem daarvoor.

Daarnaast heb je nog verkeerslichtbeïnvloeding. Dat is het beïnvloeden van de werking van verkeerslichten door bussen en trams om zo kruispunten sneller te kunnen oversteken, waardoor de doorstroming van het openbaar vervoer verbetert, maar ook de stiptheid (91% van de reistijdvariatie bij Haagse stadstrams bleek bij onderzoek in 1980 te worden verklaard door de variatie in verkeerslichtoponthoud).
Tegenwoordig maken voertuigen van hulpdiensten, zoals brandweer en ambulance, ook gebruik van de mogelijkheid van verkeerslichtbeïnvloeding.