Waar vind ik de regels voor scootmobielen (bijv. of gebouwen ze niet mogen weigeren e.d.)?

Het gaat mij vooral dus om regels en wetten voor gebouwen / winkels: mogen mensen, gehandicapten in een scootmobiel weigeren? Of is dat per gemeente vastgesteld?

En als een gebouw scootmobiels wil weigeren, moet dat dan voor de winkel worden aangegeven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je ze überhaupt willen weigeren..? Mensen in een scootmobiel hebben deze normaal gesproken niet voor niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil ze niet weigeren, ik ben degene in een scootmobiel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begrijp me niet verkeerd hoor! Ik bedoel niet dat jij ze wilt weigeren, maar ik snap niet waarom er mensen zijn die dat wel zouden willen. ;)

Het beste antwoord

Er zijn geen wetten of een scootmobiel wel of niet in gebouwen of winkel mag.
Het ligt er aan of een gebouw rolstoel of scootmobiel toegankelijk is. Een gebouw met buitentrappen kom al je niet in en een winkel met een smalle draaideur ook niet.
De meeste winkels zullen, indien het kan, scootmobielen toelaten. Het zijn immers ook potentiele klanten.
Ook in openbare gebouwen is dat het geval.
Vaak wordt wel aangegeven of een gebouw
rolstoeltoegankelijk is. Dat is een indicatie hoewel scootmobielen groter zijn.
Hier nog wat nuttige websites:

http://www.scootmobielwegwijzer.nl/produkten_rijwijzer.htm

lhttp://rolstoelscootmobiel.nl/scootmobiel

Toegevoegd na 2 minuten:
Fout in de link hierboven. Hier de goede.

http://rolstoelscootmobiel.nl/scootmobiel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje+ ook voor de nuttige links :)

Andere antwoorden (1)

de regels zijn verschillend: het is idd zo dat gestreefd wordt naar toegankelijkheid, dit is echter zeker niet overal het geval. het beste in dezen is je te wenden tot een Platform Gehandicapten waar je woont. zij zijn veelal op de hoogte.
ook bij de VCP, (versterking cliënten positie) kun je terecht, dit is overkoepelend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje +