Is mijn distributie riem nog goed?

Ga van het weekend naar Duitsland met mijn Citroën Xsara. Check net even onder de moterkap en zie dat er stukjes van mij distributie riem af zijn aan de binnenkant zeg maar. Ik zit nu op 188.000 km en de riem is bij 120.000 vervangen. Zie verder geen uitdroging de rest ziet er nog goed uit. Kan ik niet nog even mee rond rijden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
ronron1212
7 jaar geleden
Zo hem maar laten vervangen.
paulus811
7 jaar geleden
Wanneer wil je dat laten doen dan? Over 26 uur is het weekend en een distributieriem vervangen is een behoorlijke klus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is niet je distributieriem vriend... die zit verscholen IN je motor... de riem waar jij naar kijkt is van je dynamo/waterpomp/ventilator...de V-snaar zeg maar...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ooh sorry voor mijn onwetendheid. Is inderdaad de v snaar. Maar zal dit goed gaan?
Reddie
7 jaar geleden
@RoqueTrader, ik vind het nogal onbegrijpelijk dat de autoprofessionals deze wonderlijke en gevaarlijke dubbele naamgeveing gebruiken.
De V-snaar heet vanouds de distributieriem.
De andere vervangt de nokkenasketting, en zou derhalve nokkenasriem of nokkenriem genoemd moeten worden.
Goed, overigens dat je zo alert was.
Maar ook een slechte V-snaar zou ik direct vervangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Laat die v snaar voor als je weggaat toch maar even vervangen voor de zekerheid .
Het is maar even werk .
En als je een beetje handig bent dan kun je het ook zelf .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Reddie Over welke auto heb je het? Bij mijn weten heet de v-snaar al sinds mensenheugenis v snaar vanwege de v vorm. En heet de distributieriem / ketting ook al net zolang distributieriem / ketting. En ik ben geen autoprofessional en ken ook geen enkele autoprofessional die deze dingen door elkaar gebruikt. Overigens zijn er ook auto's met distributietandwielen hebben en geen riem of ketting nodig hebben.

Antwoorden (1)

Het controleren van een distributie moet je nooit een dag van tevoren doen
In de meeste gevallen staat ergens onder de motorkap geschreven datum en km stand
wanneer een distributie is vervangen, staat dit nergens dan is het verstandig om deze te vervangen, een distributie gaat gemiddeld 80 tot 100.000 km mee,

Toegevoegd na 1 minuut:
in jou geval kun je met een gerust hart dit weekend naar duitsland gan