Je wil zo goedkoop mogelijk auto rijden. Is een oldtimer op LPG dan verstandig?

Ik ben de laatste tijd eens aan het kijken hoe je hier in Nederland zo goedkoop mogelijk auto kan rijden.

Nou heb ik opties voorbij zien komen zoals oldtimers bijv. Opel Kadett of Ascona op LPG.

Is zoiets verstandig? Of welke alternatieven raden jullie aan?

Meer info:
Schadevrije jaren is 0
Aantal jaren rijbewijs 1,5

Toegevoegd na 39 seconden:
Kilometers per jaar: zo'n 8.000 denk ik.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ben je zelf handig met repareren van oude auto's? Zo ja: Dan zou je opzoek kunnen gaan naar een oldtimer! Ben je er niet handig in, en heb je ook geen vriend, of familie die voor jouw reparaties en onderhoud kan plegen, dan zou ik ervan af zien! Een oldtimer heeft meer zorg en onderhoud nodig, en niet alle onderdelen zijn op voorraad te krijgen! Anders kun je misschien beter opzoek gaan naar een jongere auto, bv een japanner met G3 gas. Een suzuki alto op benzine is ook erg goedkoop per km! 1 voordeel van een oldtimer is dat je de prijs die je betaald ook weer makkelijk terugkrijgt mits je hem goed onderhoud. Nadeel is als je een niet al te best exemplaar op de kop tikt dat je dan rekening moet houden met plaatwerk vervangen, dorpels etc. als je dit zelf kunt dan kun je de prijs behoorlijk laag houden! Dus de keuze is afhankelijk van jouw kennen en kunnen!

Als je echt goedkoop wilt rijden en belastingvrij - voor zolang het nog duurt met die kleine nieuwe auto's - moet je gaan voor een Toyota Aygo, Renault ? C1 of een Peugeot 107 of een soortgelijke auto. Ze zijn ook (erg) zuinig. Nadeel is wel dat je echt opgevouwen zit, je verkleind je kans op overleven van een crash en je bent gebroken als je langer dan drie kwartier in de auto zit. En vergeet niet dat ze misschien over een jaar of twee wel belast worden. Als je jezelf niet wilt opvouwen, maar lekker ruim wil zitten, je kans op het overleven van een crash vergroten, moet je toch kiezen voor een ruime oldtimer. Zelf heb ik een Chevrolet Caprice (1978) en kwa brandstofkosten ben ik ongeveer hetzelfde kwijt als de combo die ik 4 jaar eerder reed (oude dieselprijzen, niet die nieuwe want die zijn bijna zo hoog als de benzine prijzen!!). Hoe dan ook het blijft een auto, je kan er geluk mee hebben of pech, oftewel zo nu en dan iets vervangen. Toch ben ik van mening dat het veel makkelijker geld uitgeven als je weet dat je de auto blijft rijden / redelijk in waarde blijft of zelfs in waarde stijgt. Ook is de oldtimer verzekering goedkoop en vaak WA + CASCO en geen boordcomputers :D. Geen dure uitlezingen etc, maar gewoon erg basic elektrische systemen en vaak erg degelijke onderdelen. Wel opletten of je eventueel makkelijk aan onderdelen voor de auto kan komen. Sommige mensen zullen meteen zeggen dat een oude auto meer vervuiling betekent, maar een "aso-bak" op LPG is hoe dan ook schoner, omdat er veel minder uitstoot is! Toch eigenlijk wel vreemd dat je - in de meeste gevallen - een oldtimer moet rijden om het rijden op LPG betaalbaar te maken..

Kijk naar een kleine BPM en wegenbelasting vrije auto (Aygo, Fiat 500 etc.). In tegenstelling tot een oldtimer zijn deze veel zuiniger wat weer enorm bespaard op brandstof kosten. Veel milieuvriendelijker. Kunt kiezen voor een diesel zonder de dure wegenbelasting. Hebben veel minder reparatiekosten en blijven beter in waarde als je deze over pakweg 5 jaar wilt verkopen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100