Waarom krijgen vrachtwagen bestuurders altijd de schuld van ongelukken?

Als er een ongeluk gebeurt met een auto en een vrachtwagen dan krijgt de bestuurder van de vrachtwagen altijd de schuld. waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K

Antwoorden (8)

Om dezelfde reden als waarom fietsers nooit de schuld hebben bij een ongeluk met een auto: Om er voor te zorgen dat de grootste deelnemer in het verkeer defensief blijft rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet zo dat bij een aanrijding met een personenauto en een vrachtauto, de bestuurder van de vrachtauto altijd de schuld krijgt. Dat ligt er maar helemaal aan wie de aanrijding heeft veroorzaakt.

Wel is het zo dat aanrijdingen waarbij vrachtauto's betrokken zijn, vaak een grote impact hebben op het verkeer. Daardoor krijgen ze meer aandacht in de media.

Bovendien gebeuren er relatief veel aanrijdingen met vrachtauto's op snelwegen doordat vrachtauto's kantelen, scharen of op hun voorganger botsen wegens te weinig afstand houden. De schuld van zo'n aanrijding wordt dan al snel bij de vrachtwagenchauffeur gelegd. Soms terecht, soms ten onrechte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is volstrekt onterecht om een vrachtwagenchauffeur altijd de schuld te geven...

Er rijden in Nederland +/- 400.000 vrachtwagens rond. Plus nog eens dagelijks een slordige 10.000 Internationale chauffeurs uit de ons omringende landen. Het aantal ongelukken, waar vrachtwagens bij betrokken zijn is niet meer dan 8% op het totaal aantal ongelukken in het verkeer...

Grofweg de meeste weggebruikers houden totaal geen rekening met het gewicht van een vrachtwagen. Begin daar eens mee, voordat je, je gaat afvragen, waarom de vrachtwagenchauffeurs altijd de schuld krijgen. Want als het fout gaat, gaat het ook goed fout. Een vrachtwagenchauffeur die plotseling moet uitwijken doet dat ook niet voor de fun. En al helemaal niet als de vrachtwagen daardoor kan kantelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk niet, als een personenauto door rood rijdt en een vrachtauto door groen dan is de personenauto de schuldige. Dus ik vind niet dat je stelling op gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stelling klopt niet. Verder komt 't natuurlijk nog wel eens voor dat vrachtwagenchauffeurs te veel uren op een dag maken.
Het zijn juist vaak gewone auto's die geen rekening houden met een langere remweg bij vrachtwagens en er bijv. nog even snel voor langs schieten bij 't uitvoegen op de snelweg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starbless geeft eigenlijk al het juiste antwoord. Wil er alleen aan toevoegen dat wanneer een vrachtwagen bij een ongeluk betrokken raakt, het negen van de 10 keer de schuld is van een personenwagen die alleen aan zichzelf denkt en niet verder kan nadenken of anticiperen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een trucker zich asociaal gedraagt heeft het meer impact, letterlijk, dan iemand in een auto.
Dat haalt het nieuws en dan heeft iedereen het over "de vrachtwagens".
Ze zijn nu eenmaal groot en zwaar.

Wel is het zo dat bijna iedereen wel eens last heeft gehad van een asociale trucker. En dat maakt ook meer indruk dan bijv. een klever op je bumper in een Fordje Ka.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een gevoel omdat je vaak hoort dat er een vrachtwagen bij en aanrijding bedtrokken is.

Dat komt omdat men een paar jaar geleden begonnen is om bij een ongeval waar en truck bij betrokken was dit te melden zodat men kon bedenken dat de file of oponthoud wat langer zou zijn.
Nadeel is nu dat iedereen steeds zegt dat er steeds maar trucks betrokken zijn bij aanrijdingen, immers dat hoort men vaak.
Dat bij 80% van die meldingen er niets gezegd wordt valt niet op.
Uit ervaring weet ik dat bij de meeste transport bedrijven de schades in meeste gevallen geen schuldschade is( lees niet schuld van truck) en dus verhaalbaar.

Dat geeft aan dat in de meeste gevallen nietd e truck schuld is aan het ongeval.

Echter de impact is wel vaak groter.

Denk aan een vliegtuig hij is super veilig maar als er 1 gaat is het wel erg opvallend