Kun je een rijontzegging krijgen als je 45 kilometer te snel hebt gereden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
TurfGraver
5 jaar geleden
Ja dat kan. Als dit op een brommer gebeurt bijvoorbeeld.
TurfGraver
5 jaar geleden
Overigens, ook als je binnen twee jaar al eerder voor meer dan 40km/u bent beboet.

Antwoorden (3)

Ja, dat kan. Als het rijgedrag veel gevaar oplevert kan op grond van artikel 5 van de Wegenverkeerswet je rijbewijs worden ingevorderd en/of andere maatregelen worden genomen. Het maakt nogal een verschil of je 45 km/uur te snel rijdt op een weg waar je 130 mag (en op dat moment ook kan, dus niet tijdens file) of dat je met 75 km/uur door een 30-zone scheurt waar kinderen spelen en fietsen.

Zelfs zonder overschrijding van de maximumsnelheid kan je rijgedrag op dat moment en op die plek zó gevaarlijk zijn dat je niet meer mag rijden.
Inekez1
5 jaar geleden
Dat kan inderdaad.
Het ligt er wel aan of dit binnen, buiten de bebouwde kom of snelweg gebeurt.
Vanaf 30 km te hard binnen de bebouwde kom kan uw rijbewijs al ingevorderd worden.
Veel mensen gaan uit van 50 km te hard, maar dat geldt dus NIET binnen de bebouwde kom.
Sowieso wordt 30 km te hard geregistreerd op uw strafblad.
De eerst keer is dit niet zo erg, maar een tweede keer (vooral als de tweede keer gebeurt binnen 2 jaar) kan behoorlijke consequenties hebben.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Qua snelheid 50 kilometer te hard. Kan verder nergens iets vinden over binnen de bebouwde kom. Kan mij wel voorstellen dat er binnen de bebouwde kom ook roekeloos rijgedrag bijkomt en de rechter alsnog kan bepalen dat het rijbewijs wordt ingevorderd (zie bron).