Je hoort wel eens, dat de asbouten van een caravan elk jaar moeten worden aangedraaid, waarom is dat, en is dit ook elk jaar nodig ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Periodieke controle op wielmoeren/bouten van de auto,
aanhanger, caravan is noodzakelijk, evenals de controle
op de kwaliteit van de banden, reservebanden en bandenspanning.

Bij montage/demontage wordt vaak
kopervet gebruikt. Gebruik bijvoorkeur een torsie of momentsleutel voor het juiste aanhaalmoment.

Vaak worden aanhanger en caravanbanden als stiefkind gebruikt en niet tijdig vervangen.
Men verkijkt zich op het profiel wat er nog goed uit ziet,
maar kijkt voorbij aan de kwaliteit/ouderdom van de band.

U ziet wel eens vrachtwagens of zandwagens staan met
,,natrekken,, op de banden geschreven.

Die komen pas bij de bandenfirma vandaan waar de wielen toch met een respectabele kracht vastgezet worden.

Toch is het nodig om na een X aantal kilometers de
moeren/bouten aan te draaien.

Geloof het of niet, maar als men bij zandwagens/
kieptrailers de wielen niet natrekt, dan kan men zomaar
een wiel verliezen.

Dus gaat u met een van bovenstaande vervoermiddelen
op pad, gewoon ff alles checken. Veiligheid voor alles.

Bon Voyage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt het hier over stalen verbindingen. Staal heeft de nare eigenschap dat het kan oxideren/roesten. Dit kan ruimte in de oorspronkelijk vaste verbinding veroorzaken. Vandaar periodiek even 'natrekken'.....