Er bestaan wel enkele benzinetreinen, maar ze zijn relatief zeldzaam. Ze worden meestal gebruikt op kleinere spoorlijnen, zoals toeristische of historische routes, waar de vereiste energie-output lager is en de brandstofbeschikbaarheid minder problematisch is.

Over het algemeen is diesel de voorkeursbrandstof voor treinen vanwege zijn hogere energie-inhoud, lagere brandbaarheid en betere beschikbaarheid, evenals de geschiktheid van dieselmotoren voor zware toepassingen:
1. Energie-inhoud: diesel heeft een hogere energie-inhoud dan benzine. Dit betekent dat dezelfde hoeveelheid diesel meer energie kan leveren dan benzine. Aangezien treinen grote hoeveelheden energie nodig hebben om te bewegen en zware lasten te trekken, is diesel een efficiëntere brandstofkeuze.
2. Brandbaarheid: diesel is minder brandbaar dan benzine. Dit is belangrijk in de context van treinen, omdat treinen vaak lange afstanden afleggen en er mogelijk een groter risico op brand is bij het gebruik van benzine als brandstof.
3. Beschikbaarheid: dieselbrandstof is doorgaans gemakkelijker beschikbaar dan benzine, vooral op afgelegen locaties waar treinen vaak opereren. Veel treinen zijn ontworpen om lange afstanden af te leggen en moeten kunnen tanken op plaatsen waar benzine mogelijk niet zo wijdverspreid beschikbaar is.
4. Motorontwerp: dieselmotoren zijn doorgaans robuuster en beter geschikt voor zware toepassingen dan benzinemotoren. Ze bieden meer koppel (trekkracht) bij lagere toerentallen, wat belangrijk is voor het trekken van zware lasten bij lage snelheden, zoals bij treinen.
SimonV
11 maanden geleden
tinus1969
11 maanden geleden
Wat eigenlijk de vraag oproept, waarom auto’s eigenlijk op benzine rijden.
Thecis
11 maanden geleden
Als ik me niet vergis heeft de uitvinder kan de benzine motor (welke later kwam dan de diesel) zijn product beter in de markt gezet waardoor het populairder werd. Maar dit kan ik me verkeerd herinneren.
tinus1969
11 maanden geleden
@Thecis lijkt me niet te kloppen- want benzinemotoren blijven overal populair. Daar is een reden voor.
Thecis
11 maanden geleden
Ik had inderdaad ongelijk:
https://auto.howstuffworks.com/question399.htm