Als je je OV-Chipkaart gekocht hebt bij de NS, kun je hem dan ook gewoon in de veoliabussen gebruiken?

Toegevoegd na 5 minuten:
Oke dankjewel! Maar is het dan ook evenduur als dat ik gewoon een kaartje/strippenkaart zou gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja, een OV-chipkaart is JUIST gemaakt als kaart waarbij je bij alle OV-bedrijven (NS, Syntus, Veollia enz.) kan betalen. De kaart registreerd zelf bij welke maatschappij je op dat moment reist en wie dus het geld krijgt.

Toegevoegd na 8 uur:
Toevoeging op je extra (2de) vraag:
In het begin van de invoering van de OV-chipkaart is afgesproken dat de GEMIDDELD ritprijs niet duurder mocht worden dan met de strippenkaart (Dit is volgens mij ook afgesproken met het invoeren van de Euro, maarja iedereen weet hoe dat is afgelopen, maar dat is mijn mening) terugkomend op jou vraag; Afgesproken is dus dat het NIET duurder is, echter moet je hier heel erg mee oppassen aangezien het redelijk vaak zo is dat er toch iets misgaat met de berekening en je dus wat meer (of minder) kwijt bent. Volgens mij is het mogelijk om hier een klacht over in te voeren (als het in jou nadeel was natuurlijk), je kan namelijk op je eigen ov-chipkaart website zien hoeveel welke rit je gekost heeft en met die klacht KAN je je geld terugkrijgen.
Dit is echter helaas een heleboel gepruts!
In veel gevallen zal het wel ongeveer even duur zijn, maar ik ben bang (dat het in de toekomst) toch net iets duurder wordt.
Succes ermee ;)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook in metro's etc kun je gewoon je ov chip gebruiken, al het ov..ideaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvulling: bedenk ook dat je met een strippenkaart binnen een uur op dezelfde strippen terug kunt, dat kan met de OV-chip niet meer.
Wel kan een vervoersmaatschappij ervoor kiezen om een soort korting te verrekenen maar er is geen kip die je kan uitleggen hoe dat zit.
Ik reisde ooit (in Utrecht) twee keer heen en weer op hetzelfde stuk, heenprijs beide keren 1,03, maar dezelfde terugreis was in het ene geval 0,99 en in het andere 0,21 - en ik krijg al sinds mijn vraag daarover eind juni nerveuze mails dat ik daar binnenkort uitleg over krijg. Iemand heeft die prijzen bepaald, maar niemand schijnt te weten wie.