Hoe werkt het systeem dat de politie gebruikt bij wegmisbruikers om de gemiddelde snelheid uit te rekenen?

ik heb me altijd afgevraagd hoe dat nou precies werkt. Omdat ze zelf meestal inlopen op de auto die ze aan het meten zijn. dus dan zou het geen correcte meting zijn..

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je bijvoorbeeld Wegmisbruikers ziet, zie je dat ze een meting starten als ze nog inlopen, zodat ze een idee hebben van de snelheid, en zodra ze 'gelijke snelheid' rijden komt de echte meting. Vaak zeggen ze dan later ook dat ze x km reden terwijl de hardrijder nog op ze uitliep, bijvoorbeeld als die al iets minder hard reed toen de echte meting plaatsvond (echte meting als in 'op basis daarvan wordt de boete uitgeschreven').

Simpel rekensommetje: afgelegde afstand delen door tijd = gemiddelde snelheid. Voorwaarde is dat de afstand tussen de auto's gelijk blijft of dat de dader zelfs uitloopt.

Een goed systeem behoort te bestaan uit een afstandsmeter (doppler radar kan dat) en een geijkte snelheidsmeter. Berekening wordt dan:( Afgelegde afstand politie auto plus de afstand tot achtervolgde aan het eind van de meting minus de afstand tot achtervolgde aan het begin )gedeeld door de tijd van de meting. Ik vrees echter dat die afstandsmeter ontbreekt en derhalve een grote onnauwkeurigheid in de vaststelling van de snelheid van de achtervolgde zit. Alternatief kan ook pieksnelheid worden gemeten met een laserapparaat. Dan zal de geijkte snelheid van de politie auto samen met de gemeten (verschil) snelheid tov de achtervolgde een moment bepaling van de snelheid van de achtervolgde opleveren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100