Waarom bestaan er auto's met versnellingen?

Waarom bestaan er niet gewoon alleen maar automaat auto's, waar komt het vandaan dat er in de meeste auto's een versnellingsbak zit, als alleen remmen en gas geven toch minder moeite en inspanning kost zou je zeggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
2.5K

Antwoorden (6)

Omdat mensen graag snel rijden..xd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een automaat is duurder dan de motor van de auto zelf. Ook is het 10% minder zuinig en dus voor het milieu slechter.
Ook is het pas sinds 2 jaar dat de automaat echt opkomt, daarvoor bestonden alleen nog maar schakelbakken waardoor iedereen daaraan gewend is en het vooral deze auto's zijn die op de markt komen.

Antwoord is dus: milieu en kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een auto zonder versnelling, had ooit het imago dat de bestuurder nauwelijks auto kan rijden. Hij vindt het vreselijk moeilijk, en als hij ook nog moet gaan schakelen, dan raakt hij helemaal de kluts kwijt.

Dat is gekomen door de DAF, in de jaren 60 en 70. Dat waren wat kleiner auto’s met een automaat. Veel ouderen hadden een dafje.

Dat imago is de laatste 20 jaar totaal veranderd, en er is niets tuttigs meer aan een automaat. Peperdure klasse-atuo’s zijn er nu in een automaatuitvoering. Maar toch vinden nog veel mensen het iets sportiever, en ook leuker, om zelf te schakelen. Ook de prijs kan een overweging zijn, want een automaat is meestal duurder dan een handgeschakelde auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Alessia helemaal gelijk!
Dat ouderwetse 'schakelen' heeft denk ik te maken met het oerinstinkt van (voornamelijk) mannen, die controle willen houden over de techniek. Natuurlijk is dat in 2011 volkomen achterhaald. De meeste automaten zijn zelfs zuiniger als schakelauto's. Maarja, 't blijft een moeilijk onderwerp......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een automaat is vaak duurder dan een handgeschakelde auto, ook is een automaat slechter voor het milieu. Persoonlijk vind ik het rijden in een automaat ook veel saaier omdat je alleen maar gas hoeft te geven en te remmen. Je hebt ook automaten die het allebei kunnen, dus ook schakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is normaal, en hetzelfde geldt voor moto's. Het kernprobleem in de geschiedenis van een motor, is de overbrenging van de kracht naar de wielen. De mens heeft immers de uitvinding gemaakt van enerzijds een krachtbron (meestal op benzine of diesel) en anderzijds een hele mechaniek die dat omzet in een beweging van de wielen (auto < auto-mobiel = rijdt uit zichzelf). En daar kom je op de problematiek dat bijv. de exuberante moto zoals de Y2K met een helikoptermotor geen versnellingen nodig heeft omdat die tot 40.000 toeren per minuut kan gaan en deze kracht dus rechtstreeks kan overbrengen. Ik voeg een link hierbij naar die motor.

Maar een dieselmotor haalt zijn optimaal vermogen al bij lage toerentallen, een benzinemotor gaat meestal maar tot 7000 RPM (mijn Kawasaki 1400GTR gaat in het rood bij 10.500 RPM maar dan zou je in 4de al ruim boven de 200 km/h zitten). Dus moet er een systeem zijn die die kracht overbrengt, en dat is een systeem van tandwielen.

Bij Herbie (het kevertje), was dat nog 4 versnellingen en een speciale achteruit, bij huidige wagens is dat meestal 6 of soms al 7 + een achteruit, bij camions kan dat snel meer dan 30 zijn in combinatie (men neemt niet alle versnellingen als men bijv. niet geladen is).

Waarom nu niet overal automaten?

Wel, bij de ontwikkeling van elke motor, start men eerst met de productie van de motor en de carrosserie apart en later gaat men de tussenstukken (aandrijfstangen en ook versnellingsbak) optimaliseren. Meestal komt pas in een volgende fase de mogelijkheid van een automaat, waar Honda bijvoorbeeld een van de marktleiders in is (na Daf, een gepatenteerd systeem, want gemakkelijk is zoiets maken niet). Met de Honda Civic van mijn echtgenote, kon ik bijvoorbeeld even snel achteruit als vooruit rijden daardoor (maar dat is levenslgevaarlijk, je wegligging is dan heel anders door het stuur). Bovendien verbruikt de wagen ook veel meer door het automatisch schakelen. En het geeft ook problemen bij trekkracht (zware motoren) en krachtoverbrengingen of remmen op de motor in de bergen.

In elk geval, je zou schrikken van de grootte van de versnellingsbakken in zowel moto's als auto's, maar eigenlijk zou er eens iemand een spectaculaire motor moeten uitvinden, waarbij de kracht meteen op de wielen kan overgebracht worden.

Dus het hangt ervan af hoe je alles bekijkt, en of je iets... automatisch dan wel iets manueels wil!