Een verkeersituatie bij verkeerslichten (Zie beschrijving!)

Er is een verkeerslicht bij een spoorwegovergang, er is geen apart licht voor links en rechts, maar een licht voor beide richtingen, stel: de spoorwegovergang gaat dicht, dan blijft het licht op rood omdat je niet naar rechts kan omdat er een trein aan komt, maar als je naar links wilt, dan heb je geen overweg en zou je dus in principe door kunnen rijden , moet je dan toch wachten tot de overgang weer open is en het licht op groen springt, of heb je dan het recht om door rood te rijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Als het echt een verkeerslicht betreft, heb je nooit het 'recht' door rood te rijden en zou het van de wegbeheerder verstandiger zijn een verkeerslicht -met pijl-voor links af te plaatsen, of een onderbord onder het huidige verkeerslicht dat aangeeft dat links af slaan is toegestaan bij rood licht voor het spoor.
Zijn het spoorwegovergangslichten (wit-rood), dan zou je in principe vóór het spoor links af kunnen slaan zolang je het andere verkeer niet hindert en géén doorgetrokken witte wegas belijning overrijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je hebt nooit het recht om door rood te rijden tenzij er een bordje zou staan' linksaf vrij' (zoals bij fietsers linksaf vrij)

dus, door rood rijden mag nooit tenzij het is aangegeven dat dit (met een bepaald voertuig) wel toegestaan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat geen bordje van bv. linksaf voor auto´s vrij, dus dan zal het wel niet mogen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nope, dan zou je netjes moeten wachten volgens de vastgestelde verkeersregels.
U heeft het recht om door rood te rijden alleen bij de volgende gebeurtenissen:

Een zaak van leven of dood.
U door een gezag voerder zoals de politie ingelicht wordt het te doen.
Ambulance personeel er niet langs kan waardoor u het rechts heeft een stuk door rood te rijden om de ambulance er door te laten.(Dit zou ik niet toepassen bij een spoorwegovergang)

Ook al is de weg voor links "vrij" is het uit veiligheid principe vastgesteld bij deze situatie bijvoorbeeld om ook links af verkeer te stoppen.

U wilt niet de gevolgen weten van een aanvaring met een "Trein". Zie het als een vliegenmepper die een vlieg volledig treft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U dient indien u voor de stopstreep bij een verkeerslicht staat te wachten, wachten totdat het licht voor u op groen brandt.

Het staat los van het feit dat er vlak daarna een beveiligde spoorwegovergang ligt die ook via aparte of dezelfde verkeerslichten geregeld worden.

Vaak moet ingeval van een naderende trein afbuigend verkeer langer wachten om rechtdoorgaand verkeer de
gelegenheid te geven om de spoorrails vrij te maken.
(bij halve bomen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag nooit door rood rijden, muv noodsituaties