waarom kijken mensen van de andere rijbaan zo naar een ongeluk dat de file langer is dan op de baan waar het gebeurd is

zijn wij zo n "ramptoeristen"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leesvoer:
http://www.delta.tudelft.nl/nl/archief/artikel/impact-kijkersfiles-groter-dan-gedacht/18050

Antwoorden (8)

Mensen zijn van nature nieuwsgierig, dus als er 'daar verderop' iets gebeurd is willen ze weten wat dat is. Leed van anderen is iets wat meer dan de meeste dingen die nieuwsgierigheid opwekt. En als er eenmaal één iemand remt, tsja, dan moet degene daarachter ook, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en was eens een dronken man die stennis schopte op een stukje gras naast eenweg in de ochtend de rij auto's werden zolang om even mee te genieten dat er een hele opstopping kwam en zelfs de politie er amper bij kon komen mensen zijn op zoek naar sensatie altijd

Toegevoegd op 19-06-2009 22:04:58
wat is er nou weer mis met mijn antw gelieve als je een minnetje geeft ook ff een reactie waarom je dat vind
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn sensatiebelust en we willen weten wat er gebeurd is... Daarom rijden we daar heel langzaam, ze zijn de file nu voorbij, dus kijken we heel rustig wat er aan de hand was...

En de file achter ons, maakt ons niet uit... Zo zijn we...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn nieuwsgierig en sensatiebelust. Stel je eens voor dat je ook maar iets zou missen? En je hebt nog eens iets te vertellen als je thuiskomt. Dezelfde reden waarom er roddelbladen bestaan en sommigen perse alles willen en moeten weten. Smullen van de ellende van een ander. On-be-grij-pe-lijk. Helemaal wanneer je bedenkt dat ze zelfs hulpverleners het werk bemoeilijken of verhinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meestal zit je dan al in de file en die blijft bestaan omdat je in een file om je heen gaat kijken en dan dus ook naar het ongeluk aan de overkant van de weg, dat vind iedereen interresant( want ze zijn blij dat het hun niet is overkomen en het is een soort van leedvermaak wat ook iedereen leuk vind) waardoor je de bij dat gedeelte van de file nog langzamer gaat rijden en een nog grotere file gaat creëren. dus of in zo'n geval ben je een ramptoerist of je wordt het wel gedwongen omdat je er zo langzaam langs af rijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, we zijn ramptoeristen. Maar het komt ook omdat een afwijking in het normale beeld aandacht vraagt van een chauffeur. Er zijn dan altijd mensen die remmen of minder doorrijden en door het harmonica effect zal er een file ontstaan.

En als je dan toch stil staat (buiten je schuld) dan kun je ook wel even kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ramptoeristen en nieuwsgierig vind ik allemaal een beetje onterecht negatieve benamingen voor iets wat eigenlijk heel normaal is (al erger ik me ook helemaal de blubber als blijkt dat ik in een kíjkfile sta)

We zijn als mensen in principe allemaal helemaal gewend aan 'de norm' en alles, alles wat afwijkt van 'de norm' trekt onze aandacht. Een knalpaars gebouw in een straat die je niet kent zul je langzamer voorbij lopen dan een grijs, omdat je het niet kent. Op een knalgroene fiets trek je eventjes iets meer bekijks dan op een zwarte, en op een ligfiets al helemaal. In tegenstelling tot normale fietsen /huizen / auto's / honden / mensen / kunnen we het plaatje niet in één milliseconde ´overzien en invullen´maar hebben we daar een fractie langer voor nodig.

In de regel hebben we er geen last van en merken we het niet eens. Lastiger wordt het al als we ´afwijkende´mensen zien. De scootmobiel en rolstoel zijn inmiddels wel redelijk ingeburgerd, maar we kijken allemaal nog steeds een (deel)secondetje langer naar mensen die ' opvallen' . Heeele dikke mensen, zwaar gehandicapte mensen, mensen met een sterk afwijkend uiterlijk ; vooral kinderen zijn zeer geïnteresseerd in deze variaties op het hen bekende. Maar die leren net als wij al snel dat je niet ' hoort te staren' . We doen het echter zo graag. Niet uit sensatiezucht of wellust, maar gewoon, onze aandacht wordt getrokken.Mensen speculéren er soms zelf op met opvallende kleding en auto´s.

Ongelukken en rampen zijn afwijkingen in het normale, en hebben dus hetzelfde opstroop-effekt. Zeker als het vanuit de auto ook nog eens anoniem kan, maar ook voetgangers en fietsers nemen een ongeluk graag goed in zich op. Een heel normale menselijke eigenschap die bijna onbewust optreed.

Iets anders is -voor mij- mensen die er echt een dagje uit van maken als er ergens een ramp is gebeurd. Maar feitelijk is het hetzelfde mechanisme. De één kan dat beter bedwingen dan de ander, maar heel diep in ons hart willen we het eigenlijk allemaal wel. Niet voor niets is en blijft het journaal één van de meest populaire teeveeprogramma´s, en trekken ook sensationele reportages veel bekijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat we nieuwsgierig zijn, zeker als er allemaal zwaailampen te zien zijn.
Vandaar dat er een nieuw protocol is dat het gebruik van zwaailichten beperkt en zo de aantrekkingskracht terug zou moeten brengen.
Bovendien heb je aan de zijde van de kijkers een veel groter probleem nl het zogeheten harmonica effect, dwz remmen en optrekken.
Hierdoor is de kijkersfile veel onrustiger en dus ook vaak langer als de ongevalsfile zelf, in de ongevalsfile is bovendien relatief vaak sprake van ook weer kleine ongevallen.
In de ongevalsfile moet men remmen en kan men niet of slechts langzaam optrekken en is er een rustiger helaas ook veel langzamer) verkeersbeeld.