Ik ben bekeurd door een agent die zich niet heeft gelegitimeerd en of duidelijk kenbaar heeft gemaakt dat hij een agent is.

Tijdens een druk moment in de spits steekt een tractor een rotonde over.Achter deze tractor rijdt een hele rits auto's,en rijdt er een auto met een afstand van zo'n 3 auto lengtes afstand achter zijn voorganger.Hierop heb ik geanticipeerd en met een vloeiende beweging daartussen ingevoegd,mijn achterligger dacht hier schijnbaar anders over en liet zich duidelijk horen door te toeteren.Hierop heb ik verder niet gereageerd en heb mijn weg vervolgd achter de tractor en heeft hij mij vervolgens tot 2 keer toe geprobeerd in te halen op een weg met één rijstrook met een door getrokken streep met inhaal verbod.Op dat moment denk je met een of andere malloot te maken te hebben. Op een volgende rotonde ben ik rechts af geslagen (door richting aan te geven) en na een aantal honderd meter heeft hij weer via een uitvoegstrook mij te passeren wat niet lukte en bij de volgende afslag kwam hij naast me rijden en zag ik dat hij zijn raam opende. Hij schreeuwde iets onverstaanbaars en zwaaide met iets in zijn hand. De volgende dag werd ik gebeld door mijn werkgever met de mededeling dat er een agent had gebeld en dat ik twee bekeuringen zou krijgen,één voor het niet voorrang verlenen en één voor het niet aangeven van richting. IK ben van mening dat ik niemand zijn voorrang ontnomen heb of gehinderd er was immers ruimte en alles reed met een zeer lage snelheid. Verder weet ik vrijwel zeker dat ik richting heb aangegeven op dat ene punt waar ik afgeslagen ben. Kan een agent dit zomaar doen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begrijp ik dat die agent in burgerkleding was en in een burgerauto reed? Dan mag hij jou ook niet proberen in te halen over een doorgetrokken streep volgens mij. Hooguit een stopteken geven maar dat kan alleen vanuit een politiewagen of vanaf een politiemotor. En blijkbaar is je werkgever gebeld door een agent dat je een bekeuring zou gaan krijgen, dat heb ik nog nooit gehoord/meegemaakt dus ik vermoed een beetje dat je genept bent... Of zijn de bekeuringen al binnen?

Antwoorden (7)

Ja dat is pech, want fat hoeft hij niet. hij hoeft niet eens te melden, maar de acceptgiro is voldoende.

Agenten mogen zelfs in hun vrije tijd een bekeuring noteren en afhandelen op bureau
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of hij dit mag doen of niet, maar wat jij kan doen is bezwaar maken zodra de bekeuring op de mat ligt. Noteer wat er gebeurd is, omschrijf het goed en stuur het als bezwaar op. Dan wordt er naar gekeken. Misschien heb je geen grote kans dat de bekeuring wordt opgeheven, maar je maakt een kans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe moet een agent in burger zich eerst legitimeren, maar dan moet de situatie dit wel toestaan.
ik begrijp uit jouw verhaal dat de agent inderdaad heeft geprobeerd om voor je te komen, en om jouw aandacht te trekken dus hij heeft het geprobeerd...

Een agent in burger is nog steeds agent en mag zeker een boete uitschrijven, desnoods op kenteken.

Als jij er zeker van bent dat je niets verkeerds hebt gedaan heb je altijd de mogelijkheid om bezwaar in te dienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere agent mag altijd, dus ook in burger en in vrije tijd, een bekeuring uitschrijven. Als hij geen dienst heeft zal hij dit meestal alleen in extreme gevallen doen. Hij kan dit gewoon op kenteken doen, want in burger en in eigen auto is staande houden meestal niet mogelijk en zelfs risicovol.
Hij zal op het proces verbaal wat hij opmaakt aan moeten geven waarom hij geen staande houding heeft gepleegd.
Als je niet met de bekeuring eens bent kun je in bezwaar gaan. Op het formulier wat jij ontvangt zal aangegeven staan hoe, bij wie en op welke termijn je dit moet doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij kan dit doen, maar hiermee loopt hij een risico,
een van mijn vrienden overkwam ook zoiets, licht was groen, niemand achter hem, gezin van eenden voor hem.
kreeg paar dagen later een bekeuring thuisgestuurd voor het niet reageren op een groen licht.

hij ging hierover beklagen bij de lokale politie,
zei dat hij geen eenden aanrijdt alleen omdat zijn licht groen is,die agent had hem terplekke aan kunnen houden aangezien hij stilstond.
en hoefde die bekeuring ook niet te betalen, en de notitie werd verwijderd,

wat ik wil zeggen: je kan jou kant van het verhaal vertellen, klagen over het niet direct staande houden.
en hopen op het beste
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is mijn advies:

Voor elke bekeuring bezwaar indienen, altijd!
Na dat zal je een brief krijgen dat je de boete moet toch betalen, gewoon doen en daarna wachten, lang wachten.
Vanuit mijn ervaring voor 99% van het gevallen zal je op het einde (langer dan een jaar) en brief krijgen dat de zaak is te oud en dat je jou geld zal terug krijgen met rente!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag en nee hij moet zich alleen legitimeren als daar de tijd voor is of de mogelijkheid. Maar je kan wel in beroep gaan om a: aan te geven dat je het niet eens bent met de bekeuring en b: om aan te geven dat je het gedrag van de agent verkeersgevaarlijk vond. Vraag aan je werkgever om al de bekeuring binnenkomt om deze op jouw naam te laten zetten bij het cjib zodat jij een bewaarprocedure kunt opstarten. Als je de cjib accept heb kan je ook kijken van welk korps de bekeuring afkomstig is en eventueel je beklag doen over de agent.