Wat zijn de voor- en nadelen van links moeten inhalen t.o.v. het 'keep your lane' principe.

In Nederland moet je perse links inhalen en is rechts inhalen zwaar verboden. In Amerika mag je rechts en links inhalen. Nu in Nederland steeds meer 3, 4 en 5 baans wegen komen moet je heel veel van links naar rechts zwenken als je je aan de verkeersregels wilt houden.
Vaak is de meest rechter baan helemaal vrij en als ik dan rechts rij moet ik 2 of 3 rijstroken opschuiven.
Ik ben nu benieuwd wat de voor- of nadelen zijn en waarom de politiek niet aan het 'keep your lane' principe wil geloven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K

Het beste antwoord

"keep your lane" heeft alleen maar voordelen het geeft een veel rustiger verkeersbeeld.

Echter in Nederland is er 1 spelbreker en dat is de automobilist, als je die loslaat op alle rijstroken wordt het net wild west maar dan met veel meer paardekrachten ;-)
De Nederlandse automobilist is niet gedisciplineerd genoeg om het systeem in te voeren want dan wordt geen "keep your lane" maar zigzag van links naar rechts inhaalend van rijbaan verwisselend vlak voor een ander en achterlangs etc...
Waarschijnlijk zal het in de toekomst wel verplicht worden net als een ooit zwaar verboden 3de remlicht. maar dan pas als er voldoende cameras hangen om iedereen binnen 48 uur een bekeuring in huis te laten hebben als je binnen 6,35mtr voor of achter een ander voertuig invoegt of vaker dan 2,8 keer per 1,7 km van rijstrook verandert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Keep your lane heeft voordelen ten opzichte van de doorstroming. Er worden minder manoeuvres gemaakt zodat er minder (af)geremd hoeft te worden.
Als iedereen op dezelfde baan in in de zelfde snelheid blijft rijden, is de doorstroming veel beter en het energieverbuik neemt af.

Of dat ooit in Nederland lukt is maar de vraag. In het dagelijks leven vallen de Nederlander best wel mee, als ze echter achter het stuur kruipen komt er bij veel automobilisten een soort beest los, dat niet voor reden vastbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grootste probleem zijn mensen die (op een 120km weg) 100km/u rijden op een linker- of middenbaan. Omdat je niet rechts mag inhalen, verwachten die niet dat er aan hun rechterkant nog iemand in de dode hoek zit. En dit soort figuren zijn er nu net debet aan dat je met de max. snelheid (120 in mijn voorbeeld) 2 of meer rijbanen moet uitwijken, en weer terug.

Het nadeel van het "keep your lane principle", is dat er dan nog meer langzame voertuigen gaan "links hangen". Ofwel omdat ze over 5 km (dus over 2,5 minuut of langer) iemand verwachten te gaan inhalen, of omdat ze met van alles en nog wat bezig zijn, maar niet met het overige verkeer op de weg.

Het voordeel is absoluut dat je zou mogen inhalen op een tweebaans snelweg. Met zo'n rare figuur op een tweebaansweg, waar je niet in *mag* halen, ben je gedoemd er een uur achter te gaan plakken. Maar goed, als je lang genoeg toetert worden ze ook wel wakker, en gaan ze doorgaans wel naar rechts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grote voordeel van "keep your lane" is dat het verkeersbeeld veel rustiger is, omdat bij inhalen rijstrookwisselingen meestal overbodig zijn. Als je in Ned. een auto wilt inhalen die op de middenbaan rijdt moet jij 2 banen naar links opschuiven en dan mag je er pas langs. In de VS blijf je lekker op de rechterbaan zitten en je kunt er zo voorbij. Het heeft alleen maar voordelen en het voorkomt veel ergernis en snijpartijen. Waarom de politiek er niet aan wil is mij niet duidelijk, zo is bv ook het Duitse systeem van de verkeerslichten veel makkelijker (ook na rood eerst oranje, dan groen). Maar ook dat komt er in Ned. niet in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland wordt er ongemerkt op sommige plekken wel met keep-your-lane gewerkt. Kijk maar bij de doorgetrokken strepen bij opritten. Ook in de praktijk bij files werkt dit zo.
In Amerika wordt op sommige plekken met Keep Right Except to Pass gewerkt.
Overigens is men het er wel mee eens dat in theorie Keep-your-lane de doorstroming bevordert. In de praktijk zijn de Nederlandse automobilisten echter niet zo rustig als de Amerikaanse en ze moeten het bovendien op smallere rijstroken doen wat ook weer meer onrust oplevert (In Duitsland zijn ook bredere rijstroken dan in NL en rijdt men ook rustiger).
Tenslotte in de hele EU wordt nergens keep-your-lane officieel gebruikt en tegenwoordig stemt men alles in EU-verband af.