Hoe een autokoppeling goed te gebruiken.

Ben aan het rijlessen en de eerste keer viel me dit nog vies tegen eigenlijk. Hoe werkt dit precies, waar moet ik rekening mee houden en bovenal hoe moet ik hem gebruiken? Langzaam omhoog houden maar ik doe dat steeds weer te langzaam(bij bijv. het wegrijden bij een stoplicht).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
27.2K

Antwoorden (7)

Je moet proberen om de koppeling met dezelfde snelheid omhoog te laten komen als dat je het gas indrukt.
En bij schakelen is het gas los koppeling indrukken schakelen en dan weer koppeling los en meteen gas in.
Je leert dit door het doen.En het verschilt per auto hoe hij is afgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is gewoon een kwestie van even wennen.
Als je hem in de versnelling zet,,de koppeling langzaam op laten komen.
En dat is bij iedere auto anders.
Maar over 2 weken,weet ik zeker dat je het feilloos onder de knie hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de koppeling te langzaam op laat komen, duurt het lang voor je gaat wegrijden. Als je hem te snel op laat komen, slaat de auto wellicht af. Maar als de auto afslaat, moet je dat eigenlijk zien als "je gaf te weinig gas"!
Want daar zit 'm de kneep... als je veel gas geeft (en de motor gaat dan loeien), en dan langzaam de koppeling op laat komen, ga je nog steeds langzaam optrekken. En bij te weinig gas slaat hij af. Probeer maar eens op een parkeerplaats of stil weggetje: koppeling heel klein beetje laten komen... als je dan gas meer .. meer... meer... tot plankgas geeft, ga je *niet* sneller. Pas als de koppeling (bijna) helemaal los is, kun je met meer/minder gas de snelheid regelen, anders doet de koppeling dat.

Maar het is best lastig, en je moet dat rustig leren. Dat kost tijd, daarom heb je ook zo 15 uur les nodig voor je de eerste keer op examen kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit moet je aan leren voelen. Niet te bang zijn om wat gas te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oefenen, oefenen, oefenen. Je kan ook tijdens een rijles vragen of je niet een tijdje alleen het optrekken mag oefenen. Of je gaat gewoon op de oprit van je vader (als je die hebt) oefenen in de auto van ja pa.
Het komt namelijk allemaal op gevoel aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat hierbij om drie factoren die tesamen erg belangrijk zijn Timmetje.

* de stand van het koppelingspedaal
* de hoeveelheid gas die je geeft
* het toerental van de motor

Niet alleen de mate waarop je het gaspedaal indrukt bepaalt het toerental van de motor, maar ook de mate van koppeling tussen de motor en de wielen. Dit laatste bedien jij natuurlijk met het koppelingspedaal. De 'truc' is het samenspel tussen gas- en koppelingspedaal. Daarmee bepaal je het toerental waarmee optrekken netjes gaat gebeuren. Bij te weinig toeren zal de motor afslaan, en bij teveel toeren zullen alle omstanders en medeweggebruikers bemerken dat jij het nog moet leren......

Je kan 't!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mag aannemen dat er een instructeur naast je zit. Maar als die z'n mond houd en je laat je koppeling te langzaam opkomen, probeer het dan sneller te doen. Als de motor niet afslaat doe je het nog niet zo verkeerd.