Waarom mag ik wel een bus van 25,25 meter door de stad utrecht besturen met mij D rijbewijs maar geen caravan achter mijn auto hangen(b+e)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
4.7K

Antwoorden (5)

Ja BE geeft dat recht maar b heb je alleen nodig om D te kunnen doen. Dat is nu eenmaal in de wet zo bepaald
13 jaar geleden
Kwestie van een paar lesjes met aanhangwagen nemen en examen doen. Dan heb je BE en mag het wel.
Je mag trouwens wel een caravan achter je auto hangen, als die maar niet zwaarder is dan 750 kg
.
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen geldig Nederlands rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:

■de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;

■de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een gelede bus geen aanhanger is.
Daar een gelede bus niet los van elkaar kan rijden is het volgens de wet geen aanhanger.
Dat geeft dus de mogelijkheid om met zo een afstand te rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dat nu eenmaal de beperkingen zijn die aan de diverse rijbewijscategorieen worden gesteld.
Overigens ik dacht dat de max lengte van een autobus in nederland 15m (niet geleed) danwel 18,75 (geleed) mocht zijn en de door jou genoemde 25,25 alleen voor een LZV gold. (art 3.3.6 bijlage-link)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je boven je "D" een opleiding mag je met een LZV rijden maar dat zijn geen (volgens mij) geen bussen maar vrachtwagen combinaties.

verder zijn daar beperkingen aan;
Aan het gebruik van een LZV zijn veel beperkingen opgelegd. Zo mag zo'n vrachtwagen, buiten de autosnelweg, alleen op een vooraf vastgestelde route rijden en mag er niet gereden worden bij mist. LZV's mogen ook geen overwegen kruisen waarover treinen sneller dan 40 km/h rijden en woonerven en 'zone 30'-gebieden zijn ook taboe. De LZV is vooral bedoeld om van en naar industriegebieden te rijden. Voor LZV's geldt een algeheel inhaalverbod en de chauffeur heeft een extra rijopleiding nodig.
Dus de stad Utrecht lijkt mij niet van toepassing.

Los daarvan mag je gewoon een caravan achter je auto hangen zonder E achter B als deze maar niet zwaarder (mag wegen) is dan het ledig gewicht van de auto en totaal niet zwaarder dan 3500 kg.