Achterwiel fiets loopt vast, hoe kan ik dit maken?

Ik heb zojuist een tweedehands omafiets aangeschaft. Ik ben er een stukje op gaan rijden en dit was verder allemaal prima. Eenmaal op weg naar huis remde ik bij een bocht en begon weer te trappen. Tijdens het trappen blokkeerde mijn trappers en achterwiel. Ik ben toen naar huis gelopen.

Thuis aangekomen de kettingkast eraf gehaald en eens gekeken. De trappers werken prima, de ketting werkt ook goed. Ik kan het achterwiel iets naar voren bewegen en dan weer iets naar achter maar hij blokkeert dan na enkele centimeters in beide richtingen (er zit dus wat speling in).

Het wiel loopt tevens nergens vast (spatbord o.i.d.). Wat kan dit zijn en hoe zou ik dit zelf kunnen oplossen?

P.S. Ik wil hier graag nog aan toevoegen dat ik wel een soort van ijzer(?)draad bij het as zie wat er omheen gedraaid lijkt, hoort dit? Zie ook deze foto (links met het 'gouden' kokertje en iets rechts ervan zonder): http://img210.imageshack.us/img210/6940/imag0074kp.jpg

Toegevoegd na 1 uur:
Update: Ik heb zojuist de kabel bij de as weggehaald en dit bleek een spaak te zijn die was geknapt. Helaas draait mijn wiel nog steeds niet. Ik heb wederom een paar fotos gemaakt. Iemand nog ideeen?

Toegevoegd na 1 uur:
Update: Ik heb zojuist de kabel bij de as weggehaald en dit bleek een spaak te zijn die was geknapt. Helaas draait mijn wiel nog steeds niet. Ik heb wederom een paar fotos gemaakt. Iemand nog ideeen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
38.4K

Het beste antwoord

Dat ijzerdraadje hoort daar NIET! Het lijkt op een versnellingskabel maar aan de naaf te zien, zitten er geen versnellingen op. Bovendien zou die kabel aan de andere kant moeten zitten! Dus, die eerst eraf halen!

Voorts moet je kijken of je rembeugel wel goed vast zit, als die los zit, schiet ie tegen je achtervork aan en dan knelt ie zich vast. Rembeugel is metaalkleurige "arm" die met een zadeltje aan je achtervork zit.

Tevens is het mogelijk dat je "free-wheel" geblokkeerd is. Je moet dan het schterwiel eruit halen en bij de naaf kijken en voelen of die speling heeft. Je hebt dan twee 17 mm steeksleutels nodig; 1 aan de ene kant voor tegendruk en de ander om borgring bij de as aan te draaien.

Succes!

(als je totaal niet handig bent, naar de fietsenmaker gaan, want het is nog vrij ingewikkeld, hopelijk is het alleen dat stukje "ijzerdraad")
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de vlotte reactie. Het betreft inderdaad een omafiets zonder versnellingen en met terugtraprem. Ik ga gelijk even controleren of ik dat draad eruit weet te krijgen (zit muurvast...).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met je 2e serie foto's zie ik wat er aan de hand is. Die borgkap (tussen de rembeugel en naaf) is kapot. Wiel eruit halen, de gedeukte borgkap weer rond maken. Eigenlijk de hele as eruit halen want die zit nu vol met troep. Je zult twee cilinders vinden die in elkaar kunnen haken. Dat doen ze nu niet. Eén van die twee cilinders er helemaal van de as afdraaien; als je goed kijkt zit daar tussen die twee cilinders in een "staaf/buis" die aan het uiteinde 2 uitsteeksels/palletjes heeft; deze moeten in die 2 gleufjes die je op de cilinder zit die je er niet hebt afgehaald. Daar moeten ze inpassen. Dan 2e cilinder erop doen, dan schijf met rembeugel erop doen, borgkap erop, borgmoeren erop en dan het hele zaakje weer terugzetten. Nodig: steeksleutel 15 voor as-moer, 2x steeksleutel/waterpomptangen 17 voor borgmoeren, 2x steeksleutel 10 om bout en moer van rembeugel te verwijderen. Vaseline/vet om binnenste van cilinders (freewheel) weer in te vetten, oude lappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vergeet niet de kettingspanners te verwijderen, zien er nogal geroest uit, beetje kruipolie/WD40 opdoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor je reactie! Ik zal e.e.a. eens proberen en desnoods dit door de fietsenmaker laten doen. Toevallig enig idee wat een fietsenmaker hiervoor vraagt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De fietsenmaker moet maar toevallig het passende freewheel hebben, dus over de prijs kan ik weinig zeggen. Voor mij is het een koud kunstje maar als je het nog nooit gedaan hebt: https://www.google.nl/search?q=explosietekening+achternaaf+torpedo&hl=nl&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=LCEaUbjDO--Y1AXa2oDgCA&ved=0CAoQ_AUoAQ&biw=1280&bih=620#imgrc=q-zHsSdkj27FVM%3A%3B2xSgRXHUqS-iqM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.fiets-onderdelen-online.nl%252FWebRoot%252FNonStopShops%252FShops%252F90041%252F4E39%252F068E%252F3B18%252F4B34%252F1605%252F515D%252F32C9%252FBE52%252F03466786.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.fiets-onderdelen-online.nl%252FSRAM-Torpedo-Komet-T-1112-met-terugtraprem%3B640%3B441 Anders zou ik een geheel nieuw achterwiel op de markt kopen (prijs ca. 20 - 25 €.