Achterwiel fiets loopt vast, hoe kan ik dit maken?

Ik heb zojuist een tweedehands omafiets aangeschaft. Ik ben er een stukje op gaan rijden en dit was verder allemaal prima. Eenmaal op weg naar huis remde ik bij een bocht en begon weer te trappen. Tijdens het trappen blokkeerde mijn trappers en achterwiel. Ik ben toen naar huis gelopen.

Thuis aangekomen de kettingkast eraf gehaald en eens gekeken. De trappers werken prima, de ketting werkt ook goed. Ik kan het achterwiel iets naar voren bewegen en dan weer iets naar achter maar hij blokkeert dan na enkele centimeters in beide richtingen (er zit dus wat speling in).

Het wiel loopt tevens nergens vast (spatbord o.i.d.). Wat kan dit zijn en hoe zou ik dit zelf kunnen oplossen?

P.S. Ik wil hier graag nog aan toevoegen dat ik wel een soort van ijzer(?)draad bij het as zie wat er omheen gedraaid lijkt, hoort dit? Zie ook deze foto (links met het 'gouden' kokertje en iets rechts ervan zonder): http://img210.imageshack.us/img210/6940/imag0074kp.jpg

Toegevoegd na 1 uur:
Update: Ik heb zojuist de kabel bij de as weggehaald en dit bleek een spaak te zijn die was geknapt. Helaas draait mijn wiel nog steeds niet. Ik heb wederom een paar fotos gemaakt. Iemand nog ideeen?

Toegevoegd na 1 uur:
Update: Ik heb zojuist de kabel bij de as weggehaald en dit bleek een spaak te zijn die was geknapt. Helaas draait mijn wiel nog steeds niet. Ik heb wederom een paar fotos gemaakt. Iemand nog ideeen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat ijzerdraadje hoort daar NIET! Het lijkt op een versnellingskabel maar aan de naaf te zien, zitten er geen versnellingen op. Bovendien zou die kabel aan de andere kant moeten zitten! Dus, die eerst eraf halen! Voorts moet je kijken of je rembeugel wel goed vast zit, als die los zit, schiet ie tegen je achtervork aan en dan knelt ie zich vast. Rembeugel is metaalkleurige "arm" die met een zadeltje aan je achtervork zit. Tevens is het mogelijk dat je "free-wheel" geblokkeerd is. Je moet dan het schterwiel eruit halen en bij de naaf kijken en voelen of die speling heeft. Je hebt dan twee 17 mm steeksleutels nodig; 1 aan de ene kant voor tegendruk en de ander om borgring bij de as aan te draaien. Succes! (als je totaal niet handig bent, naar de fietsenmaker gaan, want het is nog vrij ingewikkeld, hopelijk is het alleen dat stukje "ijzerdraad")

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100