Kan het dat het CBR ooit de mogelijkheid tot rijden met aanhanger van rijbewijzen heeft afgehaald?

Ik vraag dit omdat ik meen dat ik eerst, in 1988, op mijn rijbewijs had staan dat ik wel met aanhangers mocht rijden, en later toen ik het een keer heb laten vernieuwen dit opeens niet meer mocht. Niet op gelet en ik had toen ook geen aanhanger dus niets van gezegd. Nu heb ik dat oude rjbewijs niet meer dus weet het niet zeker. Alleen vertelde een vriend van me laatst hetzelfde verhaal.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
1.2K

Het beste antwoord

Op zich heb je gewoon recht op BE als je hem had.
(vroeger kreeg je hem standaard erbij)

Als je je je rijbewijs voor die datum als had is het een kwestie van naar het gemeentehuis gaan en laten vernieuwen.

Anders kan je via de site van het CBR en een Digid zien of je ooit dat recht had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Rijden met een aanhanger of caravan, het is lang niet iedereen duidelijk met welk rijbewijs dat mag. Het maakt namelijk uit hoe zwaar de aanhanger of caravan beladen mag worden. Voor een hele zware caravan of boottrailer is het rijbewijs BE verplicht, terwijl voor een lichte aanhanger rijbewijs B genoeg kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, tot een bepaald jaartal (ergens 1 jaar voordat mijn broer zijn rijbewijs heeft gehaald, zal dus ergens 1988 zijn) heeft CBR het aanhangwagenrijbewijs van het rijbewijs afgehaald. Om een aanhangwagenrijbewijs te hebben moest je vanaf toen een extra rijexamen afleggen.

Bij mijn weten is het er niet afgehaald bij mensen die het automatisch al hadden. Zowel mijn vader als mijn moeder hebben het beiden nog steeds op hun papiertje staan. Het lijkt me dus een fout van de instantie die jouw rijbewijs verlengt heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn grootvader ging in het begin van de vorige eeuw naar de wereldtentoonstelling in Amsterdam. Hij was welgesteld en hij zag daar een automobiel, een zwarte T-Ford. Dat leek hem wel wat en die kocht hij als hij die meteen mee mocht nemen en dat mocht. Hij kreeg instructie hoe zo´n ding werkt en reed ermee naar huis. Hij woonde in Lierop, Noord-Brabant, daar hadden ze nog nooit een automobiel gezien en toen kwam hij daar aangereden in zijn geboortedorp. Je kunt je wel voorstellen wat dat daar toen betekende. Maar wat ik nu wilde vertellen, in die tijd was het bewijs dat je kon rijden een rijbewijs. (Komt daar niet de betekenis vandaan?) Meer had je niet nodig om te mogen rijden, alleen een automobiel... Dus je moet nu meer en meer doen om minder en minder te mogen... Rijbewijzen komen er steeds meer bij en je kunt er steeds minder mee... Er staan alweer veranderingen op stapel... Rijbewijs voor brommer... (of is er dat al?)
Maar wat je zegt klopt... Je moest dat aangeven dan kreeg je het er nog bij gratis en voor niets toen, maar als je dat niet deed, jammer dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik dat zou hebben moeten aangeven dan hadden ze dat natuurlijk wel moeten vragen, en dat is natuurlijk niet gebeurd. Ben nu dus benieuwd of dit recht te zetten valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wens je veel succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel dat het de moeite loont hier achteraan te gaan. In principe heb je blijkbaar BE gehaald indertijd en dat kunnen ze je niet zomaar afpakken.
Ik vrees wel dat het wel eens te laat zou kunnen zijn om alsnog je E weer bij je B te laten schrijven.
Het lijkt me een fout van de gemeente die het rijbewijs afgegeven heeft maar om die fout na jaren te laten herstellen zou wel eens lastig kunnen zijn. Zeker als de zaak verjaard is. Er is natuurlijk ook nog de kans dat op je oorspronkelijke rijbewijs een fout stond die ze later hebben gecorrigeerd. Dat betekend niet dat je automatisch he E bij B kwijt bent maar wel dat het nog een paar graden moeilijker die E te krijgen.
Ha, die Nietdetuinman;

Ter aanvulling; ik heb mijn rijbewijs B in 1984 gehaald en toen kreeg je het E-aanhangsel er al niet meer automatisch bij.