Hoe groot is de kans op een slag in je voorwiel wanneer je het fietsenrek gebruikt?

Veel mensen zetten liever niet hun fiets met het voorwiel in een fietsenrek; ze zijn bang dat er een slag in het wiel komt wanneer iemand hun fiets flink opzij duwt. Die mensen zetten hun fiets liever op de standaard, met het voorwiel vrij tussen twee fietsenrekklemmen in.

Stel dat jij je fiets heel netjes met het voorwiel in het fietsenrek zet. Als we nu uitgaan van fatsoenlijke mensen, die jouw fiets misschien wel een beetje opzij duwen, maar niet overdreven krachtig - hoe groot is dan de kans, dat je fiets op den duur een slag in het voorwiel oploopt?

Ga uit van een nieuwe kwaliteitsfiets, stadsfiets, bijvoorbeeld een Batavus of een Gazelle.

Picture for question
13 jaar geleden
in: Fietsen
6.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon in Utrecht, dus ik ga niet uit van fatsoenlijke mensen die de fiets misschien wel een beetje opzij duwen, maar niet overdreven krachtig. De laatste keer dat ik daarvan uitging, had ik de zoveelste slag in mijn wiel te pakken. Plus twee lekke banden, een gestolen zadel, en de aluminiumfolie van een crackverslaafde in mijn fietstas.

Het beste antwoord

Mijn vrienden gingen een keer een fiets die in een fietsenrek flink opzij duwen om er een slag in te krijgen, maar ht was ze niet gelukt en ze gebruikten wel heel veel kracht. Zon wiel is dus wel stevig, wees niet bang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

de kans word dan wel minder !
je kan beter je fiets in een bewaakte fietsenstalling plaatsen
t kost erg weinig en de beheerder houd er oog op dat je fiets niet word vernield
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke fiets die ik zo in een rek gezet heb kreeg wel een keer een slag in het voorwiel.
Ik denk dat een keer tegen een fiets aanlopen (per ongeluk) al voldoende is voor die slag.

Een fietswiel is niet ontworpen op dwars krachten. Want bij normaal fietsen komt alleen maar een kracht van de as naar de velg voor, ook in bochten omdat je schuin naar binnen hangt.

Wielen die WEL tegen zo'n rek kunnen zijn bv de wielen van rolstoelen. Hoewel die lijken op een fietswiel zijn ze toch anders gemaakt om meer dwarskracht aan te kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er aan waar je de fiets in het rek zet. Bij ons voor de AH zet ik hem liever niet in het rek. Daar zetten scholieren hun fietsen ook in en in no-time zit er een slag in je wiel.

Normaal gesproken is de kans minimaal dat je een slag in je wiel krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kans is nihil. Want het kan alleen kwaad als je fiets een flinke klap krijgen. Een klap van iets met een schoen eraan bijvoorbeeld.

Het is een van de grote angsten die de mens bezit. Het is dezelfde angst die voor hun de situatie werkelijkheid kan maken, maar dat ter zijde. Ik weet dat je daar niet aan wilt. Maar ik wilde toch even een handtekening neerzetten bij mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kans is volgens mij vrij groot. Ik had een aantal jaar geleden een gloednieuwe fiets, en had hem de eerste week dat hij in mijn bezit was in het fietsenrek gezet. Na het boodschappen doen kwam ik terug, en de fiets lag helemaal schuin omver, maar het wiel stond nog keurig in dat rek, helemaal verbogen.
Sindsdien heb ik echt nooit meer mijn fiets in het rek gezet.
Het kan al gebeuren als er een fiets omvalt, en je zo'n domino-effect krijgt van allemaal fietsen die tegen elkaar aanvallen. Als jouw fiets dan de laatste is ligt er wel een enorme druk op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het wiel goed gespaakt is en alle spaken goed op spanning staan zal er niet gauw een slag in komen. De meeste mensen laten echter nooit hun spaken natrekken door een fietsenmaker en als er dan na een tijd flinke spanningsverschillen in het wiel optreden kan er toch bij zijdelingse belasting een slag inkomen.
Het is dus vooral een kwestie van onderhoud of nalatigheid of er gauw een slag in komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft ook te maken,met het feit of een wiel erg slap is. Een dergelijk wiel zal eerder een slag vertonen dan een strak gespaakt wiel. Je moet overigens wel erg veel kracht en op de juiste plaats zetten,om zo'n wiel te verbuigen.Al met al acht ik de kans niet erg groot, dat door het gebruik van het fietsrek én de fatsoenlijke mensen er omheen een slag in je wiel onstaat. Bij gebruik van onderstaand fietsrek is het helemaal uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen mensen zijn die hem omduwen, is de kans super klein dat er een slag in komt. Aangezien je fiets niet vanzelf zou omvallen in een fietsenrek met zo'n kracht dat er een slag in komt. Die kans is erg klein.

voor de rest kan ik me niet echt veel andere mogelijkheiden bedenken wat er zou kunnen gebeuren waardoor je fiets buigt, maar je wiel recht blijft zodat er een slag in je wiel komt.