Wat gebeurt er als je teveel koelvloeistof bijvult in je auto?

Ivm de vorstperiode ben ik enthousiast aan het bijvullen geslagen met koelvloeistof. Nu druppelt hij opeens uit een soort van ventieltje uit de radiateur, nadat ik heb gereden en de motor laat draaien. De kachel wodrt gewoon warm, en ik heb geen kokende motor gehad. Wat kan het zijn? Teveel sinas en dus stroomt de boel over, of -mijn geluksfactor kennende, de radiateur naar de knoppen en kan ik mijn citroen zx uit '96 wel wegsmijten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
40.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben geen auto kenner, maar ik kan me zo voorstellen, dat zodra dat spul onder druk komt te staan, al het teveel bijgevulde vloeistof keurig wegloopt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van mijn vorige auto's was een Peugeot. Op forums werd altijd gesproken over het 'zelfherstellend vermogen'... Dank voor je reactie Kheppu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan bevriest je auto:)

Het beste antwoord

De radiator probeert het teveel eruit te gooien, dit gaat niet zo snel, dus kan het lang duren. Probeer het teveel aan vloeistof eruit te trekken (bijvoorbeeld met een slangetje) en vul weer bij tot je genoeg (en dus niet teveel!) erin hebt.
Goed ontluchten na het vullen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat het inderdaad aan de radiateur ligt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat teveel is bijgevuld verlaat het koelreservoir vanzelf weer als de motor warm wordt.
Het beste is dan ook bijvullen als de motor op temperatuur is,met draaiende motor.
In jouw geval waarschijnlijk niks aan de hand om je zorgen over te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt als eruitgooien van te veel vloeistof.
Zou ik me niet druk om maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koelvloeistof bijvullen met KOUDE motor.
Een teveel aan koelvloeistof wordt afgevoerd.
Niet boven het maximum bijvullen.
Bedenk dat de verwarming ook meedoet in het koelcircuit.
Vul koelmiddel bij die voorgeschreven is voor uw auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overdruk in het systeem en het systeem probeert het teveel aan vloeistof te lozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ventieltje is waarschijnlijk de overdruk beveileging er is dus niets kapot ik zou wel even het te veel aan koelvloeistof er uithalen