Zijn M&S banden geschikt om in Duitsland als winterband te gebruiken?

Ik gebruik op de bedrijfswagen/pick-up M&S banden. Er zijn voor die maat en type geen 'echte' winter of zomer banden te krijgen van Michelin. (sorry maar dit is voor mij het merk)
Rijden er ook mee in Zweden in de winter en daar presteren ze zeer goed.

Waar kan ik informatie vinden of mijn banden goed gekeurd zijn in Duitsland. Want als dit niet is en ik krijg controle of een ongeluk dan ben ik nog de pineut terwijl deze banden in Nederland wel goed gekeurd zijn als winterband.

Weet jij het antwoord?

/2500

Er bestaat nog steeds formeel geen verplichting op winterbanden in Duitsland. Maar in de Duitse verkeerwet is wel de regel opgenomen dat de auto aan winterse weersomstandigheden aangepast moet zijn. Dus als je onderweg bent met zomerbanden en merkt dat je banden geen grip maar hebben, dan mag je niet verder rijden. Doe je dat toch en word je door de politie aangehouden, dan loop je het risico op een bekeuring van 20 euro. Als je het verkeer daadwerkelijk ophoudt doordat je auto niet aan de weersomstandigheden aangepast is, bijvoorbeeld doordat je op een helling blijft steken en een file veroorzaakt, dan kun je een boete van 40 euro krijgen. Ook krijg je een strafpunt in het rijbewijsregister in Offenburg. Voor Nederlanders is dat overigens pas vervelend als je er 18 hebt, want dan riskeer je een ontzegging van de rijbevoegdheid in Duitsland. De aanpassing aan winterse omstandigheden houdt niet alleen in dat je banden in orde zijn, maar ook dat de autoruiten schoon zijn en het tankje met ruitensproeierantivries gevuld is. De conclusie luidt dus dat als je in de winter in Duitsland een auto bestuurt terwijl de omstandigheden niet winters zijn, je best op zomerbanden mag rijden. Niets staat dan een weekendje Düsseldorf, een rit over de Autobahn naar de wintersport in Oostenrijk of een tripje vlak over de grens naar de Duitse supermarkt dan in de weg.

Bronnen:
http://www.dewijdewereld.net/reizen/winter...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100