Mijn rijbewijs b,c,d,e (geldig tot 2013) is gescheurd, nou moet ik mezelf laten keuren voor mijn nieuwe rijbewijs, is dit logisch?

ben 24 jaar en omdat ik een groot rijbewijs heb moet ik mezelf opnieuw laten keuren, ik zit al 2 jaar niet meer op de vrachtwagen, maar als ik mezelf niet laat keuren dan vervalt me grootrijbewijs, en dat vind ik ook zonde, waarom als je een normaal rijbewijs heb hoef je jezelf niet te laten keuren dan???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K

Het beste antwoord

Hoi,
Ik heb een vergelijkbare situatie meegemaakt.Aangezien mijn rijbewijs vernieuwd moest worden, verviel ook mijn 'groot rijbewijs'.( of keuren inderdaad)
Het blijkt echter bij navraag dat deze niet vervalt, maar ze laten het rijbewijs 'inslapen' zoals ze dat noemen.
Dit betekent dus, dat als jij nu niet voor die keuring wil gaan,omdat je het vrachtwagenrijbewijs niet nodig hebt, je op een later tijdstip, je alsnog kan laten keuren maar dan weliswaar opnieuw een nieuw rijbewijs moet aanvragen.
Ja jongen...., dit is Nederland! ( op z'n smalst)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk omdat ze er dan vanuit gaan dat je minder op de weg zit. Van iemand die continu op de weg zit (zowel tijdens werktijd als daarbuiten) moet je wel kunnen verwachten dat diegene ook fysiek in staat is om zo lang/vaak op de weg te zitten.
Daarbij heb je als vrachtwagenchaffeur natuurlijk een extra grote verantwoordelijkheid, aangezien je je toch met een behoorlijke massa op de weg begeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij rijbewijs C en rijbewijs D moet je iedere 5 jaar gekeurd worden, waar ze dan kijken of dat je nog wel capabel genoeg bent voor de desbetreffende groep weggebruikers als beroepschauffeur. Wellicht staat deze keuring voor een latere datum gepland. Maar omdat er nu een nieuw rijbewijs wordt aangevraagd vervroegen ze deze keuring...

Wellicht kun je op de site van het CBR meer informatie vinden over het hoe en waarom van deze keuring...

Als je om welke reden dan ook je C en D rijbewijs wilt behouden zul je gehoor moeten geven aan deze verplichte oproep. Maar als het goed is heb je deze informatie ook al gekregen tijdens de rijlessen (...) jaar terug...