Welke spullen voor autopech (en EHBO) moet je in NL wettelijk verplicht hebben?

We hebben net een nieuwe auto en ik wil het nodige weer eens aanschaffen. ik ben ook heel bang om ooit in het water terecht te komen, wat kan ik daarvoor kopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is om zich te verdiepen wat niet alleen in Nederland verplicht is, maar ook in het buitenland.
Beter MEE verlegen dan OM verlegen.
Denk ook om plaids en drinkwater.

Het beste antwoord

Inderdaad, bij goed functioneren van de alarmlichten helemaal niets. Tenzij je pech met aanhanger of caravan hebt; dan een gevarendriehoek. Overigens is een gevarendriehoek -bij pech kort na een bocht- méér dan aan te raden, omdat het voertuig anders met alleen alarmlichten te laat wordt opgemerkt. Zeker buiten de bebouwde kom waar de openbare verlichting vaak onvoldoende is.
Lesauto's vormen een uitzondering. In lesauto's is een Lifehammer verplicht.
Als je bang bent te water te geraken, is het zelfs verstandig minimaal twee Lifehammers in de auto te bevestigen; één aan de bertuurderskant en één aan de bijrijderskant.
Los van je eigen veiligheid die de aanwezigheid van een brandblusser en EHBO-doos in ieder geval met zich mee brengt (het moet niet), is het om de volgende reden ook aan te raden:
Artikel 7 wegenverkeerswet
Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a.
bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
b.
daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.

Je bent dan hoe dan ook in staat zo veel mogelijk hulp te beiden.

Toegevoegd na 1 minuut:
bertuurderskant = bestuurderskant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In Nederland is het meenemen en het gebruik van een veiligheidsvest verplicht voor de bestuurder. De bestuurder moet het vest aan zodra hij de auto verlaat wanneer hij op een plek staat waar hij niet mag stoppen of parkeren. Overige passagiers zijn dit niet verplicht en moeten achter de vanrail gaan staan. De bestuurder is dit verplicht omdat hij voor de veiligheid verplicht is een gevarendriehoek neer te zetten. Het is dan van belang dat hij opgemerkt wordt door overige weggebruikers

een lifehamer is ideaal als je in het water belandt
om je raam in te slaan en je gordel door te snijden

Toegevoegd na 34 seconden:
ook een gevarendriehoek wordt aangeraden maar is niet verplicht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet wel zeker als je buiten nederland bent deze toch echt wel verplicht is...in italie word je bekeurd als je deze niet hebt..
In Nederland is het niet verplicht een verbandtrommel of brandblusser bij u te hebben in een personenauto. Maar het is wel verstandig.

Toegevoegd na 1 minuut:
In Nederland is het meenemen van een veiligheidsvest in uw voertuig en het gebruik van een veiligheidsvest ook niet verplicht.

Toegevoegd na 3 minuten:
De lifehammer kan u helpen bij een auto ongeluk (niet verplicht).
De hamer verbrijzelt ramen en kan autogordels doorsnijden.

Toegevoegd na 12 minuten:
Als je bang bent om met je auto te water te raken kun je het best een cursus Auto te Water volgen.
Centraal staan tips over hoe mensen een auto, die in het water terecht is gekomen, veilig en snel kunnen verlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gevarendriehoek dient geplaatst te worden als de alarmlichten niet aanstaan. Binnen de bebouwde kom op 30 m., op autowegen op 100m.

Voor toeristen is in de volgende landen de aanwezigheid van een verbandtrommel in de auto verplicht:

België Montenegro
Bulgarije Oekraïne
Duitsland Oostenrijk
Estland Roemenië
Griekenland Rusland
Hongarije Servië
Kroatië Slowakije
Letland Tsjechië
Litouwen Turkije
Macedonië Wit-Rusland
Bron: ANWB 2007

Het is daarom wijs om vest, gevarendriehoek, gordeldoorsnijder/ruitverbrijzelaar en verbanddoos in de auto te hebben, niet alleen als je de grens over gaat maar ook in eigen land.
Telkens als ik een auto koop en daarover begin worden deze attributen er standaard zonder discussie of kosten bijgeleverd, als ik ze al niet had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland ben je wettelijk niet verplicht om iets bij je te hebben in geval van pech. Wel schrijft de wet voor dat je verplicht bent om je gevarendriehoek uit te zetten in geval je alarm(knipper)verlichting niet werkt.
Alle aanbevelingen zou ik wel ter harte nemen. Dit voor jouw veiligheid en die van je medeweggebruikers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+