Waarom heeft een 30 km weg voorrang op een 50 km weg?

En - waarom zijn het sowieso gelijkwaardige wegen?

Toegevoegd na 1 uur:
Sorry, ik heb de vraag verkeerd gesteld.
Het staat aangegeven, door blokken op de kruising, dat het een gelijkwaardige kruising is.
Maar waarom zouden ze er een gelijkwaardig kruispunt van wìllen maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
8.2K
rose
13 jaar geleden
een weg heeft nooit voorrang....

Antwoorden (4)

Dat is per definitie niet waar. Of de ene weg voorrang heeft op de ander wordt door middel van verkeersborden expliciet aangegeven.

Toegevoegd na 1 uur:
Om geen verwarring te scheppen; men zou kunnen denken dat de weg van max.50 km voorrang heeft op de weg van max.30 km.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen door verkeersborden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wimmie: niet per definitie waar.
Een 30 km weg heeft niet standaard voorrang op een 50 km weg. Sterker nog, in de meeste gevallen is dit niet zo. Maar als er verder geen aanduidingen staan heeft verkeer van rechts voorrang. Ook als dit verkeer van een 30km weg is.

En waarom het gelijkwaardige wegen zijn? Je kunt niet zien wanneer je komt aanrijden of de kruising die je nadert een 30 of 50 km weg kruist. Dus is onderscheid daarop niet te maken. Dat kan wel met andere tekens als voorrangs borden. Maar die bestaan al, dus is het niet nodig een onduidelijke regel als 50 heeft voorrang op 30 in te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vaak wordt een 30 kilometerzone afgesloten met een soort drempel. Dat wordt dan gezien als uitrit en dan heb je zeker geen voorrang.
Als er geen drempel is, dan inderdaad het bovenstaande goede antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus
snelheid is geen voorrangsargument.

voorrang geld als volgt:

-verharde weg heeft voorrang op onverharde weg

-geen voorrang als je uit een uitrit komt (ook als er een heuveltje is waar je overheen moet, ik bedoel geen drempel, je ziet ze vaak vanuit woonwijken/woonerven)

-verkeer wat daar overheen loopt (kruisende weg als je uit een woonwijk/woonerf komt) heeft voorrang (ook voetgangers dus!!)

-rechtsverkeer heeft voorrang tenzij anders aangegeven

-je hebt voorrang als er een voorrangsbord staat aangegeven

-je hebt geen voorrang als er haaientanden staan

-rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang, tenzij je een tram bestuurd, dan mag je vaak wel gewoon de bocht om.

Toegevoegd na 6 uur:
correctie: rechtsverkeer = bestuurders van rechts

toevoeging:

Let op, ook bij groen licht heeft rechts verkeer voorrang!!! (je kan immers niet zien of bij hun het licht het wel doet!) dus altijd opletten of je wel voorrang krijgt. Want je bent echt fout, zelfs als bij hun het licht op rood stond, krijgen hun een boete voor door rood rijden en jij een boete voor geen voorrang verlenen aan verkeer van rechts.

Uitzondering daarop is wel weer de haaientanden en het voorrangsbord.

Toegevoegd na 12 uur:
in verband met je uitbreiding:

soms staan er borden niet om iets te veranderen aan de geldende regels, maar om deze nog eens extra te benadrukken terwijl het eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.

zo zie je ook wel eens haaietanden voor een zebrapad, compleet onzinnig, want het zebrapad alleen al verteld dat de oversteker voorrang heeft.

Op zo'n manier wil men dan dus duidelijk maken dat het een gelijkwaardig kruispunt is en dus de regel geldt: bestuurders van rechts hebben voorrang.

Je maakt er dus niet een gelijkwaardig kruispunt van, je verduidelijkt het feit dat het er een is.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus (rechtsverkeer = bestuurders)
sterredag
13 jaar geleden
thx voor de plus en je hebt helemaal gelijk... bestuurders van rechts hebben voorrang :) (dat zijn ook mensen te paard!!)
Het hanteren van een 30-zone heeft alleen maar tot doel om de snelheid in een (meestal) woongebied terug te brengen en de veiligheid en leefbaarheid te bevorderen. De aanduiding van een zone wordt in principe maar twee maal aangegeven: eenmaal bij inrijden en eenmaal bij uitrijden van de zone. Zolang je in de zone rijdt moet je jezelf dit blijven bedenken.
Een zone zegt niets over de voorrang, ook niet als de structuur van de bestrating afwijkt (b.v. klinkers en asfalt) Kruispunten zijn dan ook altijd gelijkwaardig, tenzij door verkeerstekens anders wordt aangegeven. Vaak wordt in- en uitrijden ook wel gecombineerd met een uitritconstructie. In dat geval zal degene die de zone in- of uit rijdt al het overige verkeer voor moeten laten gaan.
Dus: binnen de bebouwde kom zijn in basis alle kruispunten gelijkwaardig (en moet je bestuurders van rechts voorrang verlenen), tenzij door verkeersborden / verkeerstekens anders is aangegeven, of....je te doen hebt met een uitrit (inrit). Het bord 'zone' regelt nooit de voorrang; alleen de borden uit de B serie. Zie eventueel:
http://www.autorij-instructie.nl/?p=136