Waarom hebben liften geen geheugen of iets dergelijks ?

Wie kan mij uitleggen waarom wanneer ik als eerste in een lift stap en op 2 druk en na mij iemand in diezelfde lift stapt en op 1 drukt, de lift niet eerst naar 2 gaat en dan naar 1. Normaal gesproken als ik bij de bakker naar binnen ga wordt degene die na mij komt toch ook niet als eerste geholpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (12)

Het is maar net hoe de elektronica is afgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om energie te besparen wordt de lift zo efficiënt mogelijk ingezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op weg naar 2 komt de lift toch eerst langs 1? Dan is het niet meer dan logisch dat hij eerst daar stopt en dan verder gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een noodgeval is, wil je niet dat je eerst nog langs 5 verdiepingen hoger komt voordat je bij de begane grond uitkomt. Dan wil je in één keer naar beneden als je als laatst op de knop gedrukt hebt.

Toegevoegd na 10 minuten:
En dus ook hetzelfde als een hulpverlener omhoog moet voor een ongeval op de dertigste verdieping, dan wilt ie ook niet 30 keer stoppen omdat 30 mensen eerder gedrukt hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is hebben emergency services liftsleutels... toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen idee :) Maar het kan ook om iets anders dringends gaan waar de andere mensen in de lift dan maar even geduld voor moeten hebben, ook al hebben ze eerder gedrukt.
Kimath
13 jaar geleden
Als het goed is zit er wel een functie op de lift om die in 1 keer naar de verdieping te laten gaan die je wil, zonder tussenstops.
Ik weet helaas niet welke knop of sleutel of dergelijke dit is.
Dat is toch niet efficiënt?

Om eerst naar 2 te gaan en dan naar 1 alleen omdat jij iets eerder op het knopje hebt gedrukt.

Die persoon die naar de eerste verdieping moet zit dan onnodig lang in de lift.

Jij moet toch naar verdieping nummer 2 en of de lift nou 30 seconde stil staat bij verdieping 1 maakt dan ook niet zoveel uit.

Moet je je is voorstellen dat jij na iemand in de lift stapt en hij moet naar verdieping 44 (nieuwe flat in rotterdam) en jij naar verdieping 2. Dan baal jij omdat je eerst naar 44 gaat en dan weer naar beneden (zeker 4 minuten in de lift)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan je niet vergelijken. Liften worden zo geprogrammeerd dat ze zo efficiënt mogelijk werken. Als ze wel een geheugen zouden hebben, dan zou je je afvragen waarom de lift niet gewoon even op 1 stopt om die andere persoon eruit te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch logisch ? de 1st verdieping is eerst volgende verdieping.
bovendien het zou toch te zot zijn dat als jij als eerste binnenstap en zeg maar op 10 drukt
Daarna komt er iemand binnen die op 2 drukt dat ie eerst naar 10 gaat en dan terug naar 2 ?
op die manier zul je zien dat er sommige mensen nooit of te nimmer op hun verdieping aankomen.
13 jaar geleden
Jij wilt op twee ik woon op 16 ik stap als eerste in de lift en druk op 16 jij als tweede en drukt op 2 de lift gaat eerst naar 16 en dan terug naar 2 vindt jij dat logisch ik niet
13 jaar geleden
Je zou dan ook veel langer op de lift moeten wachten, als hij van begane grond eerst naar elfde verdieping gaat, dan naar eerste, dan naar tiende enz.
Liften zijn afgesteld om de meest logische volgorde te nemen.
jc54
13 jaar geleden
Als de lift naar twee moet komt ie toch langs een. Kan ie beter even stoppen anders krijgt ie het heen en weer en moeten de mensen die nog staan te wachten om in te stappen wel heel lang wachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo kan het ook.

http://www.youtube.com/watch?v=6xYNbyLXLA0&NR=1&feature=fvwp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lift en een bakker zijn twee verschillende dingen. Als jij als eerste in de trein stapt van Amsterdam naar Den Haag, en de tweede persoon moet naar Leiden, dan stopt de trein ook eerst in Leiden. Dat kost jou een minuut extra, en scheelt de tweede passagier 20 minuten.
Als het brood van jou nog gebakken moet worden, en dat van de tweede is er wel, dan krijgt die persoon waarschijnlijk zijn brood nog eerder ook.