Wat is de max. snelheid op een parkeerplaats/tankstation naast de snelweg en waar staat dat beschreven ?

Bij het verlaten van de snelweg staat geen bord 'einde snelweg' en bij het verlaten van de parkeerplaats geen bord 'aanvang snelweg'. Dus op de parkeerplaats/tankstation mag je 120 km/u?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
10.3K

Het beste antwoord

Een naast de snelweg gelegen tankstation behoort NIET tot de snelweg, maar ligt wel buiten de bebouwde kom.
Als er door middel van verkeersborden géén lagere snelheid is aangegeven mag er theoretisch maximaal 80 km. per uur gereden worden, want: buiten de bebouwde kom !
Dat dit in de praktijk niet toelaatbaar is mag duidelijk zijn. Het al eerder aangehaalde artikel 5 (kapstokartikel) is dan van toepassing

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog even deze:
Artikel 1, bijlage 3 RVV:
"Autosnelweg: weg, aangeduid door bord G1; langs autosnelwegen gelegen parkeerplaatsen, tankstations en bushalteplaatsen maken geen deel van de
autosnelweg uit "

Toegevoegd na 59 minuten:
De logica achter de regel:
Bij verlaten van de autosnelweg richting benzinestation is de uitvoegstrook, plus afstand tot de pompen vrij kort. Zou men van b.v. 120 terug naar 30 km moeten, dan moet je vol in de ankers, of op de snelweg al sterk snelheid minderen. (gevaarlijk en slecht voor de doorstroming). Hetzelfde gebeurt omgekeerd bij verlaten van het benzinestation. Voldoende snelheid maken om in te voegen zou bij 30 km erg lastig zijn. Je moet dus wel voldoende kunnen variëren met de snelheid.
Dan:
een autosnelweg is toegestaan voor motorvoertuigen die sneller kunnen en MOGEN rijden dan 60 km per uur. Je mag je als voetgangers alleen op (aan) de snelweg begeven in geval van nood en pech. Hieruit vloeit voort dat je dan niet in staat bent te tanken, want je mag je auto niet uit. Daarnaast zou het voor personeel van het tankstation onmogelijk zijn hun werk te bereiken, anders dan via de snelweg. Maar dan: ook zij mogen zich dan als voetganger niet op de snelweg begeven en kunnen hun werkplek niet bereiken (uitzondering: drive in misschien?)
Zaken als keren bij een verkeerde pompkeuze en dergelijk mag ook niet; want je mag niet keren op een autosnelweg enz. enz.
De wetgever ontkomt er dus niet aan om zeer variabele snelheden rondom een tankstation te hanteren. Want theoretisch: bij aan komen rijden van 120 (straks 130?) naar 0 km en bij verlaten van 0 naar 120. En dat alles over een relatief korte afstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee, maar stapsgewijs of niet harder dan 30 km p/u.
Parkeerplaats/tankstations moet je oppassen voor uit en in rijdende auto's die hun parkeervak in of uitrijden.
Met 120 km p/u heb je daar geen zicht op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je daar een bron van?
waar is dat vastgelegd?
Als het goed is staat er aan het begin van de parkeerplaats of tankstation wel een bordje met de max. snelheid daar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve het gebruik van het gezonde verstand dient
men zich te houden tot 3 vuistregels mbt de voorschriften,
en de naleving van het verkeersreglement.

Aanwijzingen, verkeerstekens en gedragsregels.

Met het uitvoegen op een autosnelweg tbv een parkeerplek voor noodhulp, bezoek tankstation of
parkeerplaats dient men de snelheid aan te passen en
het voertuig tijdig tot stilstand te kunnen brengen.

Met het invoegen na bovenomschreven situatie,s dient men de snelheid aan te passen met het overige verkeer
en tijdens een ,,interval,, in te voegen.

Door het tijdig aangeven van richting weet het achteropkomende verkeer dat u naar het tankstation/parkeerplaats wilt en kunt u geleidelijk snelheid minderen op de uitvoegstrook.

Uw motorvoertuig dient wettelijk in technische staat te zijn dat u mbt het remmen aan de eisen voldoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De toegestane snelheid op parkeerplaatsen langs de snelweg is inderdaad 30 km/u. Soms staat dat aangegeven maar niet overal als ik jouw vraag lees.

Een stukje gemis in de informatievoorziening denk ik, want ik zou ook niet weten hoe je dat dan zou moeten weten.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb even geinformeerd en bij elke parkeerplaats langs de snelweg zou een snelheidsbord "30" moeten staan.

Het is een bijzondere situatie want je gaat een verblijfsgebied in maar je verlaat de snelweg eigenlijk niet. Waarschijnlijk zegt de wetgever er ook wat over maar dan zou je echt de wetboeken in moeten duiken.

Het zou kunnen dat bij hele oude parkeerplaatsen dat nog niet het geval is. Mocht je dat tegenkomen zou je 0800-8002 (info Rijkswaterstaat) moeten bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kom in mn werk bij heel wat pompstations en parkeerplaatsen, nog nooit een bord 30 gezien ! (alleen borden 'geen vuil storten'). Dat je de snelweg niet zou verlaten is onjuist, dat moet wel want op de snelweg mogen geen voetgangers komen, en als je wilt tanken zul je toch moeten uitstappen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een bijzondere situatie. Een parkeerplaats of verzorgingsplaats wordt door de wetgeving aangemerkt als "verblijfsgebied" vandaar dat er andere verkeers- en dus ook snelheidsregels gelden dan op de snelweg. Daarnaast verlaat je de snelweg niet echt omdat je er niet, althans niet met je auto, vanaf kan naar het onderliggend wegennet.