Waarom heeft rechts voorrang?

Niemand hier, kan er een goed antwoordt op geven.

Toegevoegd na 15 minuten:
antwoord -t

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

heel wild misschien maar het eerste dat bij mij opkomt is: in de meeste landen zitten de bestuurder links omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en dan is rechts de hand waarmee je de meeste extra actie doet (schakelen, nu ook de radio en tomtom bedienen maar het begon met schakelen natuurlijk). Voor het overzicht op de weg is het dan beter om rechts te rijden Nu nog rechts voorrang? Dit krijg ik bijna niet uitgelegd maar als jij (A) op de rechterrijbaan rijdt en je zou links (B)voorrang moeten geven dan zou (B) vóór hij jou passeert eerst de rijbaan moeten passeren van (C) (jou tegenligger) die weer voorang op (B) heeft. Zoals het nu is passeert degene met voorrang eerst degene op wie hij voorrang heeft en pas daarna de baan die hij voorrang moet geven. (kun je het nog volgen) ik denk dat dit verkeerstechnisch eenvoudiger is en kan daar ook wat over opschrijven maar dat wordt ook zo'n warrig verhaal als hierboven. Bij belangstelling geef maar een gil, ik doe het graag Toegevoegd na 2 dagen: zie de link, in de discussie over welk percentage links of rechts rijdt op de wereld vond ik deze zeer aardige link. Daar staat ook in dat in de tijd van paardrijden men links reed omdat je dan met rechts met je zwaard kon vechten. Toen ze overgingen op wagens was het slimmer om rechts te gaan rijden als de link niet werkt: google op links + rijden

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Links_rijden

Simpelweg omdat dit zo afgesproken is. Het is niet logisch, aangezien je - rijdend op de rechterbaan - het verkeer dat van links komt op een kruispunt eerder tegenkomt. Maar logica is waarschijnlijk niet waar die afspraken op gebaseerd zijn.

dat is gewoon een regel

Het is zo afgesproken, maar ook het veiligste. Iemand van rechts zit zo op je, terwijl iemand van links nog de hele straat moet oversteken. Je moet dus steeds attent blijven en daarom geef je hem voorrang, dan heeft de bestuurder tenminste schuld als er een ongeluk gebeurt.

ooit zo vastgelegd net als dat wij in de meeste landen rechts rijden.

omdat dat is afgesproken met alle gemetnes bij elkaar

Natuurlijk omdat het zo is afgesproken, maar ik vind het niet het veiligst. In veel landen geldt deze regel niet en heb je zogenaamde 4-stops op een kruising. Iedereen die de kruising nadert dient te stoppen. Diegene die het eerste stopt mag dan ook als eerste door. Dat is een stuk eenvoudiger en minder kans op ongelukken. Nadeel is wel dat je vaak moet stoppen, maar

Het eerste gevaar komt van links, maar dat gaat alleen op voor gelijkwaardige kruispunten, waarbij je naar links veelal voldoende zicht hebt om aankomend verkeer op te merken. Bij straten van rechts -waarbij je voorrang moet verlenen- heb je door de linker positie achter het stuur -rechts rijdend- een beter zicht in de straten van rechts en bent beter / eerder in staat aankomend verkeer op te merken en naar de regels te handelen. (je kijkhoek / zicht is beter) Bij zijstraten van rechts -indien niet gelijkwaardig- komt de bestuurder uit de straat van rechts als eerste op jouw weghelft en vraagt de meeste aandacht. Bij naderen van gelijkwaardige kruispunten moet je wel eerst naar links gekeken hebben (het eerste mogelijke conflict) om bestuurders van links tijdig op te merken en hun handelen te kunnen voorspellen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100