Wat is de procedure als iemand onwel word in een vliegtuig?

Hoe word er 1e hulp verleend wanneer er iemand onwel word bv aan het hart of iets dergelijks in een vliegtuig?
Maakt het vliegtuig dan een noodlanding?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Saskia Kranendonk, woordvoerder van KLM: ‘We hebben in geval van nood altijd contact met de medische dienst aan de grond, maar vragen ook of er een arts aan boord is. Wij kunnen echter niet beoordelen of iemand bekwaam is.’ Overigens is de bemanning van vliegtuigen getraind in EHBO en is er een medische koffer en een automatische externe defibrillator (AED) aanwezig.

Volgens mij is het zo dat binnen deze EHBO cursus een reanimatie cursus verplicht is.

Verder valt er te lezen dat als er een arts aan boord is, deze verplicht is om zich te melden en om hulp te bieden.

Afhankelijk van de situatie wordt beoordeeld of een tussenlanding nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De stewards of stewardessen zullen wel op zijn minst een EHBO opleiding hebben. Mogelijkerwijs wordt er een beroep op de passagiers gedaan,waar zich vaak een medicus tussen bevindt. Zo niet, dan is het God zegen de greep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is er een dokter in de zaal?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo iets ja. Misschien kunnen ze het op de passagierslijst zien en dan de dokter zonder paniek te zaaien benaderen.
Toevallig van de zomer mee gemaakt dat een meisje flauwviel in het vliegtuig.
Ik vond persoonlijk dat het personeel nogal paniekerig reageerde.

Er wordt in ieder geval direct nagevraagd of er een arts of verpleegkundige aan boord is, dit was niet zo ernstig dat er gelijk geland moest worden, maar ik kan me voorstellen dat bij een hartinfarct er toch gekeken wordt of men op het dichtstbijzijnde vliegtuig kan landen.
Een noodlanding maken in the middle of nowhere heeft weinig zin, daar is immers geen professionele hulp voor handen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien noodzakelijk maakt het vliegtuig een noodlanding, een tante van mij had dat, die mocht daarna ook niet meer vliegen (alleen nog naar huis), met een extra medische keuring. Ze moest naar west Canada en is in Oost Canada geland (met een hartaanval).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meest dringende onderweg is een hartinfarct of een hersenbloeding. Ik denk wel dat de hoofdpurser wel getraind is om eerste hulp te bieden en te beslissen of geland moet worden op het dichtstbijzijnde vliegveld. Dat is dan geen noodlanding natuurlijk; je zet een boeing 747 niet zomaar ergens neer.