Wat is de betekenis van dat oranje strookje stof, dat diagonaal over het raampje van de deur van een vliegtuig zit?

Als ze de deur sluiten doen ze dat strookje voor het raampje. Vraag me altijd af wat daar de betekenis van is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Er zijn al 2 goede antwoorden gegeven, maar ik vat het nog even samen.

Ik ken dit voornamelijk van de Boeing 737. Misschien hebben nog meer vliegtuigtypes dit, maar dat weet ik zo gauw niet.
Het zit zo: als een vliegtuig vertrekt, worden de slides 'gearmd'. Dit betekent dat in geval van nood als je de deur opendoet er automatisch pakken uitvallen en opblazen tot dingen die als glijbanen te gebruiken zijn.
Dit gebeurt heel snel en met veel geweld en lawaai.
Bijna altijd heb je geen noodgeval en wil je de deur normaal opendoen, zonder dat die pakken eruit vallen.

Om mensen zowel binnen als buiten het vliegtuig eraan te herinneren dat de deuren 'gearmd' zijn, zal men altijd voordat men de deur 'armt' dit strookje stof over het raam aanbrengen. Zo is dit van binnen en van buiten te zien.
Mocht de cockpit vergeten het commando, 'cabin crew, disarm slides' te geven, dan wordt men eraan herinnert dat de slides gearmd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat geeft aan dat de (noodglijbaan) nog actief is. Mocht de deur aan de buitenkant van het toestel worden geopend dan is dat vanaf die kant dus zichtbaar.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de chequelist vlak voor de takeoff hoor je de captain zeggen cabincrew slidebars armed of doorselectors on automatic.
Dit wil zeggen dat de slides nu automatisch openen als de deur opengaat. Om nu nog visueel duidelijk te maken dat de slidebars geactiveerd zijn wordt die rode bies over het bedieningsluikje gespannen zodat je kan zien dat deze functie actief is. Het zal niet de eerste keer zijn dat er een slide opengaat bij het openen van de deuren. (Wel heel leuk als je er voor staat met bijv. een catering truc. Je wordt dan echt over het platform geblazen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een aanvulling.
Dat stukje stof zit daar niet om te kunnen zien van buiten of de deur armed is.
Dat zie je namelijk aan een groen of rood vlak je .

Er zijn op elk type toestel weer andere deuren. Dat betekent dat iedereen die voor zijn werk zo een deur moet openen moet weten of een deur wel of niet armed is.
Je mag een deur ook enkel openen als je opgeleid en gecertificeerd bent (Zoals ik) dus kijk je naar de groene of rode vlakje
Een MD111 bijvoorbeeld gaat niet naar buiten open maar schuift elektrisch in het dak. Zou je de verkeerde knop gebruiken (zitten naast elkaar) zet je dus de nood deur opener aan. en schiet hij op lucht omhoog.

Mensen van buiten gebruiken dus NIET dat strookje!