Veel oude gevechtsvliegtuigen hebben een geweer achter de propellor. Hoe kan de piloot hiermee schieten zonder de rotor kapot te schieten?

Zie afbeelding voor een voorbeeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Voor het begin van de Eerste Wereldoorlog ging Anthony Fokker in Duitsland wonen waar hij een fabriek in Johannisthal bij Berlijn oprichtte. Later verhuisde de fabriek naar Schwerin. Het eerste bekende en succesvolle vliegtuig dat Fokker produceert is de Fokker Eindecker. Dit vliegtuig bezat als eerste de mogelijkheid door de bladen van de propeller heen te schieten zonder deze te beschadigen. Dit was mogelijk door een mede door Fokker uitgevonden mechanisme dat het machinegeweer blokkeerde wanneer er zich een propellerblad voor de loop bevond, het synchonisatiesysteem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt helemaal. daarvoor was er een syteem met een soort stalen plaatjes onder een hoek van 45 graden op de propeller gemonteert. hierdoor kon er gewoon worden geschoten en kogels ketsen af op de plaatjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heldere uitleg. Dank!

Andere antwoorden (2)

Het geweer zit verbonden met de krukas, Deze laat precies weten waar de rotorbladen zich bevinden. Als de krukas tegen het geweer "zegt" dat de propeller in de weg gaat zitten onderbreekt het geweer heel even zodat de propeller zonder schade verder kan draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door mitrailleur en propeller te synchroniseren.