Waarom worden 'voice' en 'data' gescheiden opgeslagen en niet dubbel in beide zwarte dozen van een vliegtuig ?

Dat een vliegtuig 2 zwarte dozen heeft, dat begrijp ik. Wanneer de ene doos wat overkomt, dan heb je de andere nog.

Maar wanneer er tóch 2 systemen aan boord zijn, waarom worden dan niet ook de gegevens 2x opgeslagen. Dus beide dozen die zowel de gesprekken in de cockpit als de flight-data opslaan.

Met moderne elektronica kan dat qua ruimte of gewicht toch geen probleem meer zijn.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gecombineerde voice/data recorders bestaan al en worden ook toegepast.
http://www.l-3ar.com/products/cockpit_voice_recorders.htm

Het beste antwoord

Dat is nog een overblijfsel van vroeger tijden denk ik.
Toen men nog met magneetbandjes werkte waren de apparaten groter en gevoeliger om toch te worden beschadigd.
Als je ze gescheiden hield dan waren ze kleiner en als er een toch kapot ging had je misschien nog de andere.
Met de huidige ontwikkelingen in de elektronica is het een kwestie van tijd voordat gecombineerde recoreders verplicht worden.
Als het goed is heeft de Embrear 170 ze al aan boord.
En de Boeing 787 zou ze ook al hebben daar worden ze "enhanced airborne flight recorders (EAFR)" genoemd.