hoe start ik een straalmotor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een contactsleuteltje;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi je bent me net voor...

Het beste antwoord

Gewoon met een slingertje.
Zie video.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman, je weet ook op overal een antwoord man...
+1 voor je vlijt en ijver...
AWM
14 jaar geleden
Dank!
Maar wat moet je met zo een ding?
Bladblazer?

Andere antwoorden (3)

Die wordt door perslucht een beetje aangedraaid, aangeblazen en dan wordt er een beetje brandstof ingespoten en aangestookt, dmv een verwarmingselement en als dan de druk opgebouwd wordt van binnen en verbrandingsgassen naar achteren geduwd worden, drijft dat de achterste schoepen aan en dan draait de as sneller, wordt meer lucht aangezogen en loopt de druk meer op, meer snelheid, meer toeren en dan looptie...

vandaar... Het zal wel in detail anders zijn voor andere motoren, maar dit is een optie, wellicht zijn er nog wel heel andere manieren, maar hierboven staat er één beschreven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De basis is heel simpel.
EIgenlijk hetzelfde principe als een gewone motor.

Meng lucht met een brandare stof en hou er een vlam bij.

Hier blaas je lucht met kracht door een tube en laat er dan een brandstof verneveld bij. Als je dat ontbrand en de procedure constant volhoud blijft het branden.

Denk een beetje aan een vuurspuger.

Een vliegtuig start dan ook met een soort "generator" die er lucht doorheen perst.
ALs die niet werkt gebruikt men op luchthavens een turbo- tiger een jetstarter die met kracht lucht geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe je dat in de cockpit doet:
Nadat alles klaar staat om de motor te starten (ofte wel: je hebt stroom, luchtdruk en je vliegtuig is getankt)
1. Met zette de ontsteking aan.
2. Men zette de starter valve in "open" (vaak door een knopje om te zetten of uit te trekken).
3. Men controlere of de starter valve naar "open" gegaan is door te controleren of het daarvoor bestemde lampje (zit bijvoorbeeld in het uit te trekken knopje) aan is.
4. Men observere het N2 toerental (of bij een straight jet het N1 toerental of bij een 3 stage motor waarschijnlijk het N3 toerental), en bij de voorgeschreven waarde (15% N2 werkt meestal, anders gewoon wachten tot hij niet meer verder stijgt - is wel slecht voor je motor) zette men de brandstof toevoer aan (meestal door een schakelaar in de buurt van de gashendels uit te trekken en om te zetten).
5. Men controlere of de starter valve weer dicht gaat door te kijken of het lampje genoemd in 3. weer uit is
6. Men wachte tot de motor stabiel draait