Welke Nederlandse vliegmaatschappij heeft de minste crashes op haar naam staan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Afgaand op onderstaande lijst heeft KLM's merkje Transavia nog crashvrij. Alle andere ongemakken zul je op de koop toe moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Geen crash en één ongelukje:
http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_details.cgi?date=12241997®=PH-TKC&airline=Transavia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ingegraven neuswiel, samen met onbetaalbare en dure koffie, plus bagage die niet of beschadigd aankomt... ik blijf Transavia vervelend vinden

Andere antwoorden (4)

Air Holland. Nooit een ongeluk en toch failliet.
escape
13 jaar geleden
Ha, die Djimme;

Dat zal gerust wel ergens bijgehouden zijn, maar bedenk dan wel dat je dat aantal moet afzetten tegen de hoeveelheid afgelegde kilometers, het aantal vliegbewegingen en de aantallen vervoerde passagiers. Een lijst van aantallen crashes en/of slachtoffers geeft dus een veel te beperkt beeld. Er staat in ieder geval geen Nederlandse maatschappij op de zwarte lijst van de Europese Comissie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen eerlijke vergelijking, want de nederlandse maatschappijen bestaan heel ongelijk lang....
De KLM is de oudste luchtvaartmaatschappij van de wereld, terwijl er nogal wat naampje-wisselen bij de jongste nederlandse chartermaatschappijen heeft plaatsgevonden....

Feit is, dat de Tenerife-botsing (kan je eigenlijk geen crash noemen, omdat geen van beide vliegtuigen ook daadwerkelijk vloog...) het grootste aantal mensenlevens heeft gekost van alle vliegtuigongelukken. Twee volle Boeing 747's botsten tijdens het taxien van de ene, en de take off-run van de ander, en bij de daaropvolgende brand zijn alle inzittenden van beide vliegtuigen omgekomen.

Verder zijn er wat incidenten bij landingen geweest, waarbij passagiers via de escape-slides uitge'stapt' zijn, en de noodlanding op Faro, die helaas door een windshear slecht is afgelopen, maar daar hebben veel mensen de landing overleefd.

Wij, leken, zullen nooit weten, wanneer er iets niet helemaal 'lekker' is gegaan bij vluchten. Dat weet het cabinepersoneel al niet eens...

Ga liever na, hoeveel goede landingen er per dag gemaakt worden door hoeveel vliegtuigen op alle vliegvelden ter wereld....lijkt me een veel zinvoller onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
As je rekent in vlieguren/crashes is KLM de grote winnaar!!

In absolute getallen in het Air Holland.