Bij het aan boord gaan van een vliegtuig hoor je al een "zoem". Zijn dit de motoren die alvast opwarmen of iets anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

De piloot is zich nog aan het scheren!

En anders is het de generator die je hoort. Deze is door de motoren toen ze nog draaiden opgeladen, en stuurt onder andere de airco en de verlichting aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De generator van een vliegtuig wordt auxilary power unit genoemd. Ander woord voor power unit zou ook batterij, accu of voeding kunnen zijn.
Dat is de APU, een kleine jet motor met een dynamo die stroom levert voor het toestel. Denk hierbij aan de verlichting, de instrumenten, het luchtsysteem etc.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auxiliary_power_unit

Deze kleine motor is erg compact en is dus eigenlijk alleen maar een kleine generator: hij levert geen trust. Op deze manier hoeven de andere motoren niet te draaien zolang de kist nog niet gereed is.

Toegevoegd na 1 minuut:
* trust = thrust
geen vertrouwen maar voortstuwing ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat jij hoort is de op volle toeren draaiende airco.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de verlichting, airco, elektra, machines aan boord te laten draaien laten ze 1 motor draaien (vaak de startmotor). hierdoor kunt u bij het aan boordgaan gebruik maken van de standaard faciliteiten.

Deze motor is ook verantwoordelijk voor het later starten van de andere motoren. door dat deze Jetmotor dan een compressie kan veroorzaken, kunnen de andere motoren gaan draaien. (dit gebeurd vlak voordat u gaat opstijgen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In grotere vliegtuigen is de apu niet eens hoorbaar.
Wat je ook als gezoem kunt horen zijn de ''zonal dryers''
Die reguleren de vochtigheidsgraad van de lucht.
Of recirculatie fans voor betere luchtstroom.
Of gewoon electronica, zoals tl verlichting/balast.