Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een paar kleine minuten na het opstijgen wordt het geluid wat zwaarder/lager. Waardoor verandert het geluid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Tijdens het opstijgen werken de motoren op maximaal vermogen, zelfs als je op dat moment met minder toe zou kunnen. Da's voor de veiligheid: je bent sneller omhoog, weg van die gevaarlijke grond. En het toestel reageert sneller in het geval de piloot een noodmanoeuvre moet maken.

Na de eerste tientallen meters stijgen is het riskantste deel van het opstijgen voorbij. Tevens is het landingsgestel nu ingeklapt, waardoor de vliegweerstand enorm afneemt.

De piloot zet de motoren nu op veel minder vermogen. Al dat vermogen is niet meer nodig, het scheelt herrie voor de omwonenden, en het scheelt brandstofverbruik.

Dat mindere vermogen hoor jij als een lager geluid. Niet alleen de toonhoogte, ook de sterkte van het geluid zal trouwens afnemen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door de verandering van de frequentie van het geluid van de motoren. als ze sneller draaien krijg je een hoger geluid, langzamer een lager.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan allerlei theorieën proberen op te hangen over snelheid, geluidsgolven en ijlere lucht maar in de praktijk neemt de piloot na opstijgen gas terug om de geluidsoverlast in de omgeving van het vliegveld te verminderen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Had ik ook maar bij mij gingen de oren dicht zitten .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door snelheidsverschil gaat geluid anders klinken.
Als voorbeeld: als je in de trein zit en een toeterende trein komt je tegemoet, dan zal het geluid veranderen op het moment dat de voorkant van de trein voorbij is. (wordt lager)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding