Wat is de minimale startbaan voor een Lockheed L-10E Electra?

Ik ben een boek aan het schrijven waarin Amelia Earhart een rol speelt. Aangezien haar laatst gevlogen vliegtuig een Lockheed L-10E Electra was, wil ik graag weten hoeveel afstand zo'n vliegtuig minimaal nodig heeft om op te stijgen.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Minimums worden doorgaans niet afgegeven als 'performance' specificatie, het is namelijk helemaal niet belangrijk hoe kort dit type vliegtuig kan opstijgen, immers hangt dit van veel factoren af zoals wind & gewicht, hoogte van de startbaan, temperatuur hoe kort dit kan. Nee, belangrijker is te weten wat een vliegtuig maximaal moet afleggen voordat deze het luchtruim kiest, en dat is voor een volgetankte en vol-beladen Lockheed Electra L10-E 5500ft, of 1676mtr. Max. landing is 4800ft. of 1463mtr onder ideale omstandigheden.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dus met een startbaan op zeeniveau van zeg 2km zou je goed zitten?
Griffin
2 jaar geleden
Ja, op zeeniveau met de neus in de wind zit je met 2000mtr bijzonder goed zelfs.
https://www.nata.aero/agso/astgcache/7cbcdd27-5d9e-4fb9-91b8-782847134aba.pdf
Bordensteker
2 jaar geleden
Dit antwoord gaat uit van gegevens van de Lockheed Model L188 Electra II, een viermotorig passagiersvliegtuig voor 97 passagiers. Een ontwerp uit begin jaren zestig. Het vliegtuig van Amelia Earhart was echter een speciaal voor haar zwaar aangepaste versie van de Lockheed Model 10 Electra, een klein tweemotorig passagiersvliegtuig voor 10 passagiers uit de jaren dertig. Die kleine Electra was destijds gecertificeerd voor een normaal maximum startgewicht van 4762 kg.
De voor Amelia Earhart aangepaste Electra was daarentegen berekend om 7484 kg te wegen bij de start. Dat is ruim anderhalf keer het normale maximum. Daarbij zal de gebruikelijke eis om een motorstoring in de start te overleven wel terzijde gelegd zijn; bij zulke gewichten heb je de eerste uren van de vlucht beide motoren nodig. Als je de naoorlogse Electra II vergelijkt met een touringcar (autobus), dan is daarbij vergeleken de Electra van Earhart een bromfiets met een paar extra jerrycans benzine op de bagagedrager.
Ik denk dat de betere vliegvelden in die tijd startbanen hadden van hooguit 1000 à 1200 meter lengte. En dat waren soms nog grasbanen. Meestal ongedraineerd en dus al gauw modderig. Sommige recordvluchten begonnen daarom zelfs niet op een vliegveld, maar op een nabij strand tijdens laagwater, waar het vliegtuig dan ter plaatse volgetankt werd. Alleen zo kon men op sommige eilanden aan voldoende startlengte komen voor het zwaarbeladen toestel. Om ergens te landen na een rcordvlucht was niet zo’n probleem omdat de meeste benzine dan verbruikt was en het nu lichte toestel op een vrij korte baan kon neerstrijken.
Maar starten voor een volgend lang traject zonder tussenlandingen, dat was vaak een probleem. Vandaar ook dat men lange routes in die tijd vooral met vliegboten aflegde; die hadden nergens een startbaan nodig, alleen een lang stuk niet te ruig water.

Het gemodificeerde recordvliegtuig van Amelia Earhart zal om zwaarbeladen in de lucht te komen wel banen van ruim een kilometer nodig gehad hebben.
En waar die nog niet bestonden, zal ze vaak niet alle tanks hebben kunnen vullen. Of ze heeft moeten wachten op een dag met een flinke bries; als je dan tegen de wind in kunt starten ben je veel eerder los dan zonder wind.
Bordensteker