Waarom worden bij een vliegtuig altijd alleen de linker deuren gebruikt voor het laten in en uitstappen van passagiers?

Is het maar gewoonte of zit er een belangrijkere rede achter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Bovenstaand antwoord verklaart niet waarom in/uitstappen aan de linkerkant gebeurt: de achterliggende reden is dat de luiken naar de baggageruimte (voornamelijk) aan de rechterkant zitten. De baggage- en vrachtkarretjes rijden af en aan, en dan wil je geen slurven of trappen die in de weg staan.

Toegevoegd na 8 minuten:
Terwijl ik het tikte is er een antwoord bijgekomen, maar dat verklaart ook niet waarom alleen de linkerdeuren gebruikt worden.

Er zijn zelfs vliegtuigen die een grotere deur aan de linkerkant hebben, bijvoorbeeld de deur vlak voor de vleugel bij de A321, vergelijk de 2 foto's:

http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/9/3/3/1695339.jpg
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/9/6/8/1767869.jpg

Toegevoegd na 1 uur:
Voor wat meer informatie (incl. geschiedenis wat betreft schepen (bakboord/stuurboord) en hoe je een paard bestijgt) zie http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/2983564/#menu27

Ook staan er wat uitzonderingen op de regel gemeld.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt helemaal niets van. Bagage wordt ook via de linker achterluiken geladen. Een cargo vliegtuig waarbij het achterste deel vracht is ( paarden/ grote pallets etc wordt geladen) wordt aan de linker kant gealden. En niet soms. maar altijd en overal! de reden is het overzicht. Als je door alle deuren uit kunt stappen dan zou je meerder slurfen en tr4appen moeten hebben. Heeft de luchthaven ( douane en immigratie) geen overzicht en het is met trappen zelfs gevaarlijk omdat de passagiers dan richting de landingsbanen zouden kunnen lopen.
gvrox
11 jaar geleden
Ja, maar bij een combi heb je ook geen passagiers die aan de achterkant het vliegtuig verlaten, dus dan is er geen probleem. De vraag was ook niet waarom er maar aan 1 kant in/uitgestapt wordt, maar waarom aan de linkerkant. Aan 2 kanten in/uitstappen biedt nauwelijks voordeel in tijd en de nadelen (ruimte/kosten) zijn alleen maar groter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Richting landingsbaan is volgens mij afhankelijk van hoe een vliegtuig geparkeerd word. In Munchen en Stockholm worden veel vliegtuigen met de linkerkant richting start/landingsbaan geparkeerd. 2 kanten tegelijkertijd lijkt me ook niet handig maar als je een toren zou bouwen met daaraan 2 aviobruggen (1 voor linkerkant en 1 voor rechterkant van een ander vliegtuig is het bouwtechnisch misschien zelfs goedkoper dan 2 aparte bruggen.
Tussen voordeur en achterdeur word wel eens gewisseld om het in/uitstappen te versnellen wat ik heb ervaren.

Andere antwoorden (3)

de andere deuren worden gebruikt voor bijv catering. En vaak is dat de kant waar de trap/ slurf wordt aangesloten. ( anders zou het een zootje worden ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als aan beide kanten een slurf moet worden aangesloten dan kost dat veel meer ruimte bij de Gate. En dat kost dan weer meer geld dan het beetje dat je bespaart met de snellere in- en uitstaptijden. (want die in- en uitstap heeft minder te maken met het echte inlopen dan wel met het gedoe met het op de stoel gaan zitten en de handbagage opruimen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net zoals wereldwijd Engels de voertaal is in de luchtvaart, zo is het ook een vast protocol dat vliegtuigdeuren van binnenuit geopend worden en een en dezelfde toegangsdeur gebruikt wordt waar het vliegtuig zich ook bevindt op het vliegveld of vrachtstation.
De overige deuren zijn verbonden met de glijgoten waar enorm veel druk op staat.
Dus als het vliegtuig de slurf nadert, of het punt waar de trap wordt aangereden, treft het personeel voorbereidingen om de toegangsdeur te ontkoppelen van de slurf en open te maken.
Dus cateringstewards, onderhouds of reinigingspersoneel zullen nooit als 1e de deur van buitenaf openen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke toegangsdeur (en bij grote toestellen ook de overwing uitgangen ) hebben hun eigen glijbaan. De cabinebemanning armed de glijbanen van de grote deuren bij vertrek en disarmed ze bij aankomst door middel van een schakelaar of door een stang op de vloer (grid bar) vast te zetten. Vanaf de buitenkant kan je aan de hand van indicatoren zien of de glijbaan armed of disarmed is. Een disarmed deur kan je zonder problemen vanaf de buitenkant openen. Onderhoudspersoneel,cateringpersoneel en de schoonmakers doen dit dagelijks. Heel logisch eigenlijk want anders moet er altijd iemand aan boord zijn om de deur te openen. Is ook makkelijk bij een crash want anders moet je eerst wachten totdat iemand de deur van binnenuit open doet...