Waarom worden bij een vliegtuig altijd alleen de linker deuren gebruikt voor het laten in en uitstappen van passagiers?

Is het maar gewoonte of zit er een belangrijkere rede achter?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bovenstaand antwoord verklaart niet waarom in/uitstappen aan de linkerkant gebeurt: de achterliggende reden is dat de luiken naar de baggageruimte (voornamelijk) aan de rechterkant zitten. De baggage- en vrachtkarretjes rijden af en aan, en dan wil je geen slurven of trappen die in de weg staan. Toegevoegd na 8 minuten: Terwijl ik het tikte is er een antwoord bijgekomen, maar dat verklaart ook niet waarom alleen de linkerdeuren gebruikt worden. Er zijn zelfs vliegtuigen die een grotere deur aan de linkerkant hebben, bijvoorbeeld de deur vlak voor de vleugel bij de A321, vergelijk de 2 foto's: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/9/3/3/1695339.jpg http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/9/6/8/1767869.jpg Toegevoegd na 1 uur: Voor wat meer informatie (incl. geschiedenis wat betreft schepen (bakboord/stuurboord) en hoe je een paard bestijgt) zie http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/2983564/#menu27 Ook staan er wat uitzonderingen op de regel gemeld.

de andere deuren worden gebruikt voor bijv catering. En vaak is dat de kant waar de trap/ slurf wordt aangesloten. ( anders zou het een zootje worden ;)

Als aan beide kanten een slurf moet worden aangesloten dan kost dat veel meer ruimte bij de Gate. En dat kost dan weer meer geld dan het beetje dat je bespaart met de snellere in- en uitstaptijden. (want die in- en uitstap heeft minder te maken met het echte inlopen dan wel met het gedoe met het op de stoel gaan zitten en de handbagage opruimen).

Net zoals wereldwijd Engels de voertaal is in de luchtvaart, zo is het ook een vast protocol dat vliegtuigdeuren van binnenuit geopend worden en een en dezelfde toegangsdeur gebruikt wordt waar het vliegtuig zich ook bevindt op het vliegveld of vrachtstation. De overige deuren zijn verbonden met de glijgoten waar enorm veel druk op staat. Dus als het vliegtuig de slurf nadert, of het punt waar de trap wordt aangereden, treft het personeel voorbereidingen om de toegangsdeur te ontkoppelen van de slurf en open te maken. Dus cateringstewards, onderhouds of reinigingspersoneel zullen nooit als 1e de deur van buitenaf openen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100