Waarom worden wielen van een vliegtuig niet in beweging gebracht vóór het landen?

Als vliegtuigen (vracht & passagiers, geen privé) landen, dan is het gewoonlijk dat deze van 0 km/u naar enkele honderden km/u gaan in enkele seconden. Daarvoor ontstaat rook, door de frictie.

Maar, waarom worden de wielen niet alvorens het landen in beweging gebracht? Het lijkt mij dat je op deze manier de impact verminderd, en langer met de banden doet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Om die wielen in beweging te brengen heb je een aandrijving nodig. Dit is allemaal extra gewicht. Het is goedkoper een keer vaker banden te wisselen, dan extra gewicht meenemen met een vliegtuig.

Dit is in de loop der jaren onderzocht, maar het lijkt erop dat de oplossingen geen brede toepassing vonden. De oudste oplossing stamt uit 1941. Het grootste probleem lijkt de traagheid van de ‘spinning wheel’ te zijn, omdat het vliegtuig daardoor op een rare manier reageert als de piloot zijn nadering wil corrigeren. Daarnaast is het niet kostenefficiënt. Elke gewichtstoename leidt tot meer brandstofverbruik, elk systeem levert meer onderhoudskosten op. Het is gewoon makkelijker om de banden te verwisselen als ze versleten zijn. Bron: Aerospace Engineering. De Cessna Citation 500 gebruikt deze techniek overigens wel (alleen voor het neuswiel).

Bronnen:
https://aviation.stackexchange.com/questio...
https://www.youtube.com/watch?v=7p8Pqna4t7c

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100