Waarom kunnen zie niet zo'n JSF, een tijdje huren van een ander land dat ze al heeft?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom kunnen ze niet de bestelling helemaal cancellen en in het kredietkrisisgat storten?

Het beste antwoord

Ha, die Firefox;

Omdat het helemaal niet meer gaat om enkel de vervanging van de F-16, maar om allerlei politieke en economische belangen. De JSF is bij mijn weten nog nergens operationeel ingezet, dus huren is geen optie. De angstvallige manier waarop men vooral bezig lijkt om maar vooral Lockheed-Martin niet voor het hoofd te stoten zegt daarin heel veel. Lockheed-affaire, the sequel? En dan te bedenken dat de fabrikant pas over enkele jaren kan zeggen hoeveel de voorlopig-definitieve prijs van dat toestel gaat worden. Ook de beloofde orders en de daaruit voortvloeiende banen worden niet door het onafhankelijke CPB onderbouwd. Zo'n Saab moet toch wel een ontzettend brak toestel zijn als ze dat voor zo'n bodemprijs aanbieden....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tsja, dat is de arrogantie van de amerikanen. Bij elke auto die je koopt kun je een uitgebreide proefrit maken en zal er niemand vreemd opkijken als je er nog over na wilt denken.

Maar de Amerikanen doen ons een onaantrekkelijk aanbod en houden ons voor dat we "zeer belangrijke componenten" mogen leveren wat weer goed zou zijn voor onze industrie. Ze zouden gewoon eens met een paar van die kisten langs moeten komen en laten zien wat ze kunnen.

Vorig jaar was er nog een tentoonstelling, ik geloof ergens in de buurt van India, en daar kreeg een moderene F-22 Raptor even klop van een 30 jaar oude Mig!!! Die F-16 kan heus nog wel ff mee, en verder moeten we ons als klein landje vooral niet teveel inbeelden dat we erbij horen met die paar vliegtuigjes van ons.

Het is de arrogante positie die de Amerikanen zichzelf gunnen en de naiviteit van de Nederlandse politici die hierin meegaan waardoor het zover heeft kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat niemand nog zo'n vliegtuig heeft. Waar de politicie het nu over hebben is het aanschaffen van een test model (110 mln €).
Ik vind dit zelf erg scheef aangezien we al €800 mln hebben gestoken in de ontwikkeling van het toestel, en dan zouden we nu niet eens een test toestel kopen.
Wat ik zou zeggen tegen defensie, prima jullie mogen deze toestellen hebben, 3 mlr is het budget. Aan jullie de keuze 30 jsf of 85 Saabs.
Simpel toch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ALs je hem al leent (als hij er al is)
heeft elk land zijn eigen aanpassingen. Dus test je je eigen instellingen niet.

Overigens weet niemand wat dat ding gaat kosten en wat hij kan. Dus kan politiek den haag al helemaal niet zeggen of hij beter is dan de Saab. Hij is in ieder geval veel duurder. En Saab geeft onderhoud mee in de aanschafPrijs
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
niemand heeft nog een jsf, hij is in ontwikkeling, daar gaat de strijd ook om. We willen zien wat het speeltje zoal kan allemaal zodat we weten waar het geld heen gaat. Overigens heeft NL zulke idiote eisen aan de opvolger van de F16 gesteld dat er de komende 120 jaar geen toestel gebouwd gaat worden die dat allemaal kan.