Zou een luchtballon een vliegtuig kunnen verwelkomen of is dat onmogelijk doordat ze zich op verschillende hoogten bevinden?

Puur hypotetisch uiteraard:

FC Twente vliegt zondag terug na de wedstrijd tegen Ajax. Dit is voornamelijk gedaan om een herhaling van de (gezellige) chaos op de A1 van vorig jaar te voorkomen.

Nu heb ik voor de gein geopperd dat ik dan wel een luchtballon zou huren en ze dan in de lucht zou "inhalen".

Dit deed bij mij de vraag opborrelen of het überhaupt mogelijk is om met een luchtballon op dezelfde hoogte te komen als een (binnenlands) vliegtuig?
Of het in principe mogelijk zou zijn om met een luchtballon een vliegtuig te verwelkomen?

Een luchtballon is voor zijn koers grotendeels afhankelijk van de wind. Een luchtballon-piloot kan niet zomaar besluiten 300 meter naar links te gaan.
Ik vermoed dus dat er regels zijn aan maximale hoogte waarop een ballon mag varen, zodat ze nooit het vliegverkeer in gevaar kan brengen, maar is dat ook zo?

Is er een maximum hoogte waarop een luchtballon zich mag bevinden en hoeveel wijkt dit af van de hoogte van binnenlandse vluchten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze komen met een (Chinook) Helikopter terug!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je die luchtballon huurt oid, laat me er dan bij in(A)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
's goed :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je avatar aanpassen hè, het is al twee!
http://www.fctwente.nl/vrouwenvoetbal/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik weet het. Heb al een verzoek naar beheer gestuurd met de vraag of mijn Avatar vergroot kan worden... Teveel prijzen voor zo'n klein hokje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat hem opstijgen in hengelo dan kan ie hem niet missen !

Het beste antwoord

Een paar jaar geleden was ik passagier in een heteluchtballon. Die steeg op vlak bij Eindhoven Airport, net toen er een Fokker van de NLM ging landen. Dat was geen probleem, de verkeersleiding vroeg het vliegtuig om ons heen te vliegen.
Hieronder een link waaruit blijkt dat een ballon boven de twee kilometer mag komen, maar die moet dan een transponder aan boord hebben. Dat is een apparaat waarmee de ballon herkenbaar is op het scherm van de luchtverkeersleiding.
Op dezelfde site kun je ook lezen dat een Nederlands bedrijf een hoogterecord voor ballonnen wil vestigen.
Er is dus geen maximum hoogte, mits je toestemming hebt van de luchtverkeersleiding en boven de 2 km een transponder aan boord hebt zodat het vliegverkeer rekening met je kan houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens verschillende bronnen, waaronder wikipedia, kunnen luchtballonnen grote hoogten bereiken en hoger komen dan een vliegtuig.

Het record zou liggen op 21.291 m.

Dus ja, een luchtballon zou een vliegtuig kunnen verwelkomen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Verder moet de ballonvaarder zich houden aan de de luchtverkeersreglement en de aanwijzingen van de LVNL (luchtverkeersleiding Nederland)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, maar ik ben eigenlijk ook benieuwd naar het einde van mijn vraag: "Is er een maximum hoogte waarop een luchtballon zich mag bevinden en hoeveel wijkt dit af van de hoogte van binnenlandse vluchten?" Maar plus voor je antwoord... 21 kilometer... pfff, zou wel lekker koud zijn daar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op die hoogte heb je wel meer problemen dan alleen de kou. Er is wel een minimale vlieghoogte, maximum denk ik niet. Ik weet niet zeker of er een vliegplan moet worden ingediend door een ballonvaarder. Lijkt me niet, want dat weet je niet. Ik neem aan dat een ballon niet vlakbij een vliegveld mag opstijgen.
Ja maar je mag met die ballon niet op de vliegroutes en hoogtes komen.
Daarnaast stuurt zo een ballon wat lastig dus de kans dat je precies op tijd op de juiste plek komt is erg lastig.