Waarom is de aanschaf van een straaljager zo duur?

Zit dat in de productietijd en arbeidskosten of juist in de materialen? En ook waarom zijn de onderhoudskosten zo hoog? Komt dat omdat er regelmatig onderdelen vervangen moeten worden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Dat komt door:
- Airframe
-missiesystemen
-voertuigsystemen
-motor

Maar denk ook aan:
- Investering in gronduitrusting
- Simulatoren
- Nog extra onderdelen
- Ontwikkelingskosten
En de aanpassing aan de infrastructuur!

Na miljarden order van de VS zullen ze waarschijnlijk iets goedkoper worden!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het ontwerp maken kost veel heel dure manuren. Veel duur experimenteerwerk in windtunnels en met computerprogramma’s die heel veel rekentijd op grote computers vragen.
Aanpassingen aan eisen van de diverse klanten (landen) moeten meestal op de verkoop van een klein aantal vliegtuigen terugverdiend worden. Iedereen wil er weer andere combinaties van wapens aan kunnen hangen. Al die combinaties moeten apart berekend en uitgetest worden.
Dus in die zin: ja: arbeidskosten.

Materialen komt als oorzaak van de hoge prijzen pas op de tweede plaats.
Alhoewel de ontwikkelingskosten van materialen voor bijzondere nieuwe toepassingen ook weer heel hoog kunnen zijn.

Onderhoudskosten zijn hoog doordat de vliegtuigen veel lijden in een relatief korte vliegtijd. De materialen worden tot het uiterste belast.
Vliegtuigonderhoud is sowieso een zaak van heel veel onderdelen (componenten) die verwisselbaar zijn, en die men bij problemen vaak maar meteen uitwisselt zodat het vliegtuig toch weer snel de lucht in kan; het vaststellen van de precieze storing in die component en het repareren ervan zouden anders het vliegtuig voor langere tijd aan de grond houden. Dat is dan nóg duurder.
Maar het hebben en overzichtelijk in voorraad houden van reserve-componenten is óók kostbaar. Soms moet men dan de ontbrekende spullen uit een ander vliegtuig demonteren, het zgn. kannibaliseren. Als dat kan uit een vliegtuig dat sowieso in onderhoud stond, dan kan dat een ogenschijnlijk handige korte-termijn oplossing zijn, maar je administratieve apparaat wordt zo erg zwaar belast, want elk verwisseld onderdeel heeft weer een eigen “uiterste datum van houdbaarheid”. En het vliegtuig-in-onderhoud wordt zo al snel ‘uitgekleed’ en dan kun je er niets mee.
Bordensteker