Waarom wordt de vlieghoogte van een vliegtuig aangegeven in voet en niet in meters?

Er wordt in het vliegtuig door de gezagvoerder omgeroepen dat de vlieghoogte bijvoorbeeld 35.000 voet (iets meer dan 10 km) bedraagt. Waarom wordt dit niet in meters gedaan? Het overgrote deel van de wereld hanteert het metrieke stelsel toch?

Weet jij het antwoord?

/2500

De eerste echte vliegtuigen werden gebouwd in Amerika, door o.a. de gebroeders Wright. Dat beteken dat veel van de termen die zij gebruikten, of de nieuwe woorden die zij introduceeerden, door latere vliegtuigbouwers en vliegeniers werden overgenomen. Sommige daarvan zijn altijd gebleven. De windsnelheid bijvoorbeeld wordt uitgedrukt in knots (knopen). Vliegen is tegenwoordig per definitie een internationaal gebeuren, en dan kun je het absoluut niet hebben dat er verwarring ontstaat. Dus om die termen te veranderen heeft grote risico's. De piloot kan ook gewoon in meters zeggen hoe hoog hij vliegt natuurlijk. Maar dit klinkt wel interessant. Of hij heeft er gewoon geen erg in, zo normaal vindt hij het om in voeten te rekenen.

De vlieghoogte van een vliegtuig wordt aangegeven in feet en niet in meters omdat internationaal - wereldwijd dus - in de luchtvaart gebruikt wordt gemaakt van hoogtemeters die de hoogte aangeven volgens een internationaal rekenkundig model: de International Standard Atmosphere (ISA). De hoogte wordt in de luchtvaart internationaal aangeduid in voeten ten opzichte van zeeniveau.

Toegevoegd op 12 juli 2018 20:53: bron
Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Altimetrie_(...

Omdat dat van oudsher gedaan wordt en dat een aanpassing in zowel apparatuur en denken van piloten zou vergen. Een paar landen gebruiken overigens de meter in de luchtvaart, China en Noord Korea, tot voor kort Rusland ook. Piloten moeten daar met conversietabellen werken. De voet vs meter is overigens niet de enige omrekening die soms gedaan moet worden door piloten. Ook druk en (wind)snelheid worden in meerdere grootheden en eenheden gegeven of verrekend. Bijzonder genoeg raadt de https://nl.wikipedia.org/wiki/Internationale_Burgerluchtvaartorganisatie aan om volledig metriek te gaan, maar blijkbaar geeft men daar geen gehoor aan. --- Mocht men het metrieke stelsel af gaan dwingen zouden er voortaan andere meters ingebouwd worden, deze aangepast worden (digitale kan je wellicht anders instellen en analoge kan je wellicht een ander plaat over doen) en in vliegtuigen waar dat niet kan of men dat niet wil zou je conversietabellen kunnen gaan gebruiken, Geen pretje maar het zou kunnen. --- In de jaren '80 was men in Amerika bereidt die stap te nemen, maar dat is nooit doorgegaan. Vandaar dat ze daar nog steeds met dat ouderwetse en onhandige systeem zitten. --- Veel piloten en luchtvaartmaatschappijen/instanties zullen een mogelijke verandering met argusogen bekijken aangezien dit mogelijk tot gevaar zou kunnen leiden, met piloten die hun hele leven al in voet denken en nu moeten schakelen. --- In veel forumpostings die ik lees wordt vaak dit incident aangehaald om een idee te krijgen wat er kan gebeuren als je een verandering teweegbrengt in standaarden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gimli-zweefvliegtuigincident#Misrekening --- https://www.icao.int/secretariat/PostalHistory/annex_5_units_of_measurement_to_be_used_in_air_and_ground_operations.htm Hierin wordt gespeculeerd dat sommige landen zich niet/moeilijk naar het SI-stelsel zouden kunnen begeven en daarom daar het beter zou zijn de oude maten aan te houden. (By Resolution A1-35....) --- https://aerosavvy.com/wp-content/uploads/2014/08/an05_cons.pdf De voet (feet) wordt tijdelijk geduld naast de meter als non-SI-standaard. Hoofdstuk 3 bladzijde 4

Toegevoegd op 13 juli 2018 08:05: tekst
Bronnen:
https://aerosavvy.com/metric-imperial/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100