Hoe komt het dat vliegtickets van de ene op de andere dag zoveel duurder worden?

Ik ben van plan in September van Brussel naar Doha te vliegen en dan van Doha naar Windhoek (Namibië) met Qatar Airways.

Eergisteren gekeken voor vliegtickets, dan kon ik een retour vinden voor €600. Nu kijk ik opnieuw, en zijn de retours voor dezelfde route €800 geworden?

Het lijkt me zeer sterk dat in die tijd de maatschappij zoveel tickets heeft verkocht voor die route dat ze de prijzen zouden opslaan...

Het is voor eind augustus/september, dus ik snap niet waarom de prijzen nu opeens veel duurder zijn geworden.

Is het raadzaam om even af te wachten en kijken of de tickets in prijs verlagen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

Vroeger dacht men dat cookies en IP-adressen invloed hadden op de veranderde tarieven van vliegtickets. Maar dat is niet het geval.

De prijs van tickets zijn niet kostengedreven, maar marktgedreven. De grote variëteit in prijs is het gevolg van Yield Management. Dit is een prijscalculatietechniek waarbij een vliegtuigmaatschappij het vliegtuig bij vertrek zo vol mogelijk probeert te krijgen. Maatschappijen bepalen de prijs van een vliegticket op basis van de populariteit van een vlucht, oftewel op vraag en aanbod. Op elk moment kijkt het systeem: wat verwachten ze aan boekingen, hoeveel tijd is er nog en wat is er nog beschikbaar en dat bepaalt de prijs.

Daarnaast hanteert het systeem bepaalde profielen om prijzen te tonen afgestemd op de individuele boeker. Wanneer jij bijvoorbeeld een zakenreiziger bent en een vlucht naar Londen boekt met een terugkeerdatum op dezelfde dag of in andere gevallen vertrek op maandagochtend en terugkeer vrijdagavond. Dan weet de luchtvaartmaatschappij; hé dat is waarschijnlijk een zakenreiziger. Bij een zakenreiziger wordt een hoger tarief gerekend. Dit geldt ook voor vakantieboekers in december. De boeker wil verzekerd zijn van een ticket naar een specifieke bestemming op een specifieke dag. Een maatschappij weet dit en vraagt een hogere prijs voor die zekerheid.

Welke algoritmes daadwerkelijk de prijs van vliegtickets bepalen en hoe het systeem precies in elkaar steekt is nog onduidelijk. Luchtvaartmaatschappijen laten hier helaas nog weinig over uit.

Toegevoegd na 4 minuten:
Tussen 9-17 uur boeken veel zakelijke reizigers, met als gevolg dat de prijzen stijgen. Vroeg in de ochtend, 's avonds of in het weekend boeken is dus vaak goedkoper.
SimonV
6 jaar geleden
jodyenboyke
6 jaar geleden
+
kijk regelmatig en zoek ook eens via andere (buitenlandse) sites.Verrassend veel verschil soms.