Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maakt het vliegveld bagage open met verdachte voorwerpen?

Stel ik ga reizen vanaf Schiphol en ik heb een harde koffer met een slot en deze koffer is bestemd voor het bagage ruim van het vliegtuig (dus geen handbagage).
De bagage voor het ruim gaat bij het inchecken bij de balie met een band mee naar een complex waar het door scanners gaat (zover ik weet).

Maar wat nou als er een verdacht voorwerp in de koffer wordt gevonden door de scanners? Bijvoorbeeld ze verdenken dat er drugs in de koffer zit. Hoe maken ze dan de koffer open? Breken ze het slot? Wat nou als het vals alarm is en het bijvoorbeeld maar bloem is, dan zetten ze er een nieuw slot op?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het slot gaat er zonder pardon af bij de minste of geringste verdenking, als het blijkt dat het om bloem gaat i.p.v. coke dan mag je toch zelf weer een nieuw slot kopen, daarom zijn er tegenwoordig sloten zogenaamde TSA sloten(zie bron) die de door douane/bagage medewerker kan worden geopend, hierdoor blijf je gespaard van dat soort ellende.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Maar als het vals alarm is dan moet de koffer toch gewoon mee in het vliegtuig? Met een gebroken slot gaat dat niet (ik heb het over zulk soort sloten: https://i.ytimg.com/vi/KF6euaMb_5g/maxresdefault.jpg
Utrecht
6 jaar geleden
Zo'n koffer heeft toch ook een paar sluitklemmen zonder slot.
Bottom line is: als ze een noodzaak zien de inhoud van de koffer te controleren, breken ze hem open. Daarna stoppen ze er wellicht een briefje in (Amerikaanse TSA doet wat wel), sluiten ze hem weer zo goed mogelijk (misschien doen ze er wel tape omheen) en gaat hij verder richting vliegtuig. Schade = eigen kosten (of reisverzekering).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@wim&kees: Ja, het blijft altijd een kwestie van vertrouwen dat zo'n sleutel niet gelekt ergens opduikt...
dudemeister
6 jaar geleden
koffertje met een rits is ook makkelijk te openen met een pen. Sluiter naar de kant schuiven, pen met enige kracht door de rits stoten, koffertje open - even neuzen - dichtklappen. Rits sluiten met de sluiter. Viola zie je niks meer van zorg ervoor dat waardevolle spullen eruit zijn voor douane

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding