De motor van een high bypass turbofan levert 80% stuwkracht van alleen de fan( de schoepen aan de voorkant) en 20% door de basis motor. De bypass lucht gaat langs de motor door een soort tunnel als het ware naar achter. Na de landing selecteert de vlieger de " reverser" dan schuift de reverserdoor naar achter en tegelijkertijd met het naar achterschuiven komen er een soort deurtjes in de bypass omhoog die de doorgang naar achter blokkeert, en de lucht schuin naar voren afbuigt. Dat is een beetje het principe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thnx

Andere antwoorden (2)

Ik zie (nog) geen foto maar ik neem aan dat je de thrust reversers bedoelt (straalomkeerders in het Nederlands). Dat is 1 van de manieren om een vliegtuig af te remmen; de motor blaast dan (meer) naar voren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie de foto nu ook, het is inderdaad de thrust reverser. Zie ook http://www.airliners.net/search/photo.search?keywords=thrust+reverser&sort_order=photo_id+desc&page_limit=15&page=1 voor vele foto's hiervan (en verschillende uitvoeringen van het systeem)

Toegevoegd na 2 uur:
Meer informatie kun je lezen op http://nl.wikipedia.org/wiki/Straalomkering
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, foto zit nu bij de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan het antwoord van gvrox heb ik niks toe te voegen.
Alleen maar een filmpje die het misschien duidelijker maken.
Op het filmpje kijk je van achter in de motor van een B777.
Als het achterste gedeelte naar achteren gaat zie je dat er deuren in de uitlaat dicht gaan.
De uitlaatstroom van de motor kan nu alleen nog naar voren.
Dat kan je goed zien op het ontzettend mooie filmpje wat je bij youtube krijgt als je op 747 reverso zoekt.
Ik onderschrijf bovenstaande antwoorden volledig.
EN misschien wat meer in Jip en Janneke taal.

Die dingen die je open ziet gaan draaien de straal van de motor naar voren om.
Noem het een soort van achteruit. En dat remt heel erg goed.