Is het verhaal van Juliane Köpcke ooit wetenschappelijk onderzocht?

Op zo een dag dat je van de wonderbaarlijke overleving hoort van iemand bij een vliegtuigongeluk moet ik altijd aan Juliane Köpcke denken. Zij zou in 1971 uit een exploderend vliegtuig zijn gevallen op 3 kilometer hoogte en vrijwel ongedeerd met stoel en al in de Peruaanse Jungle zijn geland. Zonder parachute. Er zijn zelfs twee speelfilms over gemaakt. Maar moeten we haar verhaal geloven? Zijn de feiten wel onderzocht?

Picture for question
AWM
13 jaar geleden
4K
AWM
13 jaar geleden
Kweenie, ik twijfel gewoon aan het verhaal. Ze heeft er veel geld mee verdiend...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me onmogelijk waar te kunnen zijn, maar ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit...

Antwoorden (2)

Of het verhaal van Juliana Köpke is onderzocht, weet ik niet. Ik kan me in dit geval wel voorstellen dat het waar kán zijn.

--  Bomen in het regenwoud kunnen 80 meter hoog worden, soms nog hoger.

--  Wanneer er kort (tot drie jaar) hiervoor naast die regenwoudreus een boom is omgevallen, is er onder die woudreus een flinke ondergroei gekomen.

Val je toevallig op de goede plek, dan heb je dus 80 meter aan takken en gebladerte, inclusief veerkrachtige parasietplanten en epifyten, die je snelheid heel geleidelijk remmen.

De stoel beschermt je tegen de impact van de takken, en op de grond biedt de stoel enige vering bij het uiteindelijke neerkomen.

--  Wanneer woudreus en ondergroei op een helling staan, heb je zelfs nog meer dan die 80 meter om je valsnelheid af te remmen.

Of dit ooit onafhankelijk is geverifieerd weet ik niet, maar via dit mechanisme is het zonder meer mógelijk.
13 jaar geleden
Het moet toch niet moeilijk zijn om te onderzoeken of ze ja dan nee in dat vliegtuig heeft gezeten. Als dat een bewezen feit is,waarom zou je dan de rest van het verhaal niet geloven.
Kinderen zijn lichter dan volwassenen en het feit dat haar val is gebroken door de begroeing lijkt me heel aanvaardbaar,daarbij heeft de stoel waarin ze zat haar ook beschermd.Ik vraag me af waarom dat verhaal onderzocht zou moeten worden.