Waarom zitten er raampjes in een vrachtvliegtuig?

Er hoeven toch geen passagiers naar buiten te kijken? Het lijkt me goedkoper om de body van het vliegtuig uit één stuk te maken. Daarnaast is het materiaal van de body wellicht lichter dan glas.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Niet in alle vrachtvliegtuigen zitten raampjes. Als er wel raampjes in zitten, zijn dat eerst passagiersvliegtuigen geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zag op google een site,waarin juist gezegd werd,dat de raampjes ontbraken in een vrachtvliegtuig. Misschien zijn die,die jij bedoelt wel omgebouwde passagiersvliegtuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zijn er ook - bijv. de Flying Tigers hebben alleen in de cockpit, en natuurlijk de deuren, ramen.
Maar hier in Nederland wordt vracht vaak gecombineerd met passagiers gevlogen Door schotten in de cabine kan de grootte van het vracht/passagiersgedeelte gevarieerd worden, bijv 6 pallets vracht, of 12 pallets vracht.
Zelfs dan als alle stoelen eruit gehaald zijn, en het puur als cargo-vliegtuig gebruikt wordt, is het goedkoper om die combi-mogelijkheid te hebben, dan een vrachtvliegtuig zonder passagiers-mogelijkheden te hebben.
(Want het zijn natuurlijk niet alleen de stoelen, maar ook de aansluitingen voor de galleys en de toiletten, de noodvoorzieningen van zuurstof ed.) Dit wijzigen van de grootte van de cabine kan tamelijk snel gedaan worden, dus helemaal afhankelijk van de verhouding vracht/passagiersaanbod. Zo kan je als maatschappij heel snel inspringen op de wensen van de markt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze te weinig vrachtvliegtuigen hebben (dus te veel vracht) dan zetten ze een passagiers vliegtuig in, ze halen er alles uit van binnen de stoelen handbagage kastjes alles trekken ze eruit en ze zijn er ook speciaal ervoor gemaakt en kunnen ze die in zetten als vrachtvliegtuig. daarom zie je ook vrachtvliegtuigen met raampjes erin. een vrachtvliegtuig hebben geen raampjes alleen bij de cockpit natuurlijk. niet alle passagiers toestellen kunnen in gezet worden om als vrachtvliegtuig te dienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een passagiersvliegtuig (geweest). Of mogelijk gecombineerd passagiers en vracht vervoer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals verschillende malen hierboven aangegeven zijn het oude passagiersvliegtuigen. Meestal oudere toestellen.

Sosm vliegen ze combi. KLM heeft een paar toestellen 747-400 die standaard combi vliegen. Deze indeling is vast.

De MD11 van MArtinair kodnen omgebouwt worden als men extra passagiers nodig had. maar vergis je niet dat is dagen werk.
Martinair heeft de kisten in Finland nu zo laten ombouwen dat ze vast op vracht staan en niet meer naar passageirs kunnen worden omgebouwt.

De 747 van MArtinair zijn oud passagiers toestellen die ook omgebouwt zijn.

Regelmatig even ombouwen van teostellen naar behoefte doet men niet snel. Voornamelijk omdat het een lang kostbaar werkje is