Waarom maakt men geen waterbakken aan 't einde van landingsbanen?

Het komt wel eens voor dat een vliegtuig te ver door schiet, bijv. door een mankement/noodlanding.
Is 't nu zo duur om bijv. een grote waterbak aan 't einde van zo'n baan aan te leggen, zodat ie in elk geval niet totaal crasht?
Of een soort schans, of (half)afgedekte stroperige vloeistof die in een noodgeval snel "ont-dekt" kan worden, of een soort elastiek - bedenk iets! Moet toch best kunnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen gaan dood, zo erg is dat niet. Uiteindelijk gaan we allemaal. Waarom willen zoveel mensen zo oud mogelijk worden, hoeveel mensen an 90 zijn er nou echt gelukkig, maak je druk over nu en niet over straks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele goeie vraag met gelijk een goeie oplossing

Het beste antwoord

Aan het eind van een start- of landingsbaan ligt meestal nog een flink eind grasveld waar hij behoorlijk op afremt en met relatief weinig schade tot stilstand kan komen. Als dat niet voldoende is dan zal een waterbak of elastiek ook niet helpen...

Toegevoegd na 1 minuut:
nu met link met meer uitleg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet eens met "Als dat niet voldoende is dan zal een waterbak of elastiek ook niet helpen", maar een goede link geplaatst. En ook niet eens met de anderen dat 't allemaal niks helpt. Ik vind dat kortzichtig. Uit die link: So far, the only form of material installed has been a continuous surface of foamed concrete blocks, each a little over 1 metre square, although alternatives in crushable and displaceable materials as well as net/cable systems are still being researched.

Andere antwoorden (6)

Is financieel niet te betalen vrees ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strobalen, maar dan wel hele grote.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strobalen zijn nogal hard ;).
Maar wellicht al beter dan een dijk/stel bomen.
Strobalen zijn natuurlijk wel brandbaar. Iets onbrandbaars afremmends lijkt me beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inpakken met een speciale alluminium folie dan maar.
Wellicht dat als je een noodbarriére zou creëren, de snelheid van het toestel dermate te hoog zou zijn, er te groot risico ontstaan. De dan onstane vertraging en impact zouden de passagiers volledig uit de stoelen jagen of door gordelspanning fataal letsel kunnen veroorzaken. Ook water(plas) kan zo hard als beton zijn. Met hoge snelheid en een verkeerde hoek wordt het mogelijk echt een worse-case.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed opgeleid personeel, die strikte procedures strikt volgen etc. moet de ongelukken van dit kaliber voorkomen.
Het engige dat bdan nog dwars kan zitten is mist of een terrorist.
T`ja die kun je overal tegen komen net als gladheid en hevige wind, maar het wordt wel erg prijzig als je dat soor toestanden moet uithalen.
Hoe zuur het ook klinkt voor alle mensen die een dierbare hebben moeten zien heengaan door een ongeval (van welke aard ook, of erge ziekte etc. etc. want elk verdriet is even erg maar dit is nu eenmaal een aspect van het leven en ergens houd het op. Voortbewegen op die hoogte en met zo`n snelheid brengt bepaalde sisico`s mee die op zo veel mogelijk anieren worden getackle dmaar aan alles is wel een grens.
Wat je soms nog kunt doen is een alernatieve te nemen, Boot (maar die kan zinrken) auto en trein kunnen ook verongelukken, nee dan maar thuis blijven?
Nee dat is ook geen leven, we kunne wel allemaal goed oplertten maar sommige zaken heb je niet inde hand en daar zul je het mee moeten doen, voor de een geweldig en voor de ander een hel.
Wat wel wordt gedaan zijn bijvoorbeel proeven met brandstof.Kijken of het mogelijk is of brandstof minder ontvlambaar te maken heeft ooit eens een proef miljoenen gekost ook omdat de proefmislukte. Zoals je ziet wordt er best wel veel gedaan dmv onderzoek maar ja life is a bitch (now and then)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan het eind van de landingsbaan ligt vaak een ander soort asfalt waarin het vliegtuig een beetje wegzakt. Vergelijk het alsof hij vastloopt in de modder. Doordat de weerstand toeneemt remt het vliegtuig sneller af.

Een waterbak zou een wisselende diepte meoten hebben voor verschillende vliegtuigen. Het is natuurlijk vervelend als je land in een bak water en dan verzuipt omdat je niet snel genoeg het vliegtuig uitkan. Terwijl als je minder water gebruikt dit weer niet genoeg is voor de grotere vliegtuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoeft geen 5m. diepe waterbak te zijn! Trouwens, de meeste mensen kunnen wel zwemmen.
Als er te weinig water in de bakken zit dan helpt het niet .
Als er teveel water in zit dan slaat het vliegtuig over de kop omdat de motoren nooit tegelijk in het water komen . en daarom is het bijna onmogelijk om op het water een noodlanding te maken .