Hoe kan een vliegtuig opstijgen? De wind kan mij niet dragen, en mij laten vliegen. Maar een vliegtuig wel, en deze is vele malen zwaarder.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De lucht onder de vleugels doet een kortere weg vanwege de kromming aan de bovenkant. Hierdoor ontstaat druk naar boven toe. Dat lukt alleen als er lucht langs beweegt (of een ander gas/vloeistof). Hoe sneller die beweging, hoe meer druk naar boven. Toegevoegd na 3 minuten: Als je de bolle kant van de vleugels dus aan de onderkant zou doen, zou 't vliegtuig bij 't trachten te opstijgen juist naar beneden gedrukt worden. Omdat supersnelle racewagens niet van de baan af mogen vliegen, zitten bij een racewagen de vleugels dus andersom: neerwaartse druk. (Die neerwaartse druk viel weg doen de bodem van de racewagen van Senna 't wegdek raakte in een supersnelle bocht. De grip van de wielen verminderde daardoor enorm en hij vloog met hoge snelheid de bocht uit. Maar dat terzijde.)

De wet hier is: Actie is min reactie... De vleugels gooien zo veel kilo´s lucht omlaag dat het vliegtuig hoog blijft...

Hier staat vast wat je wilt weten http://users.telenet.be/aerodynamica/

snelheid, ook niet geheel onbelangrijk

Weet je hoe sterk die motor van vliegtuig is. En weet je wat voor brandstof die gebruikt. Puur benzine en dat noemen ze coalizione... Die zorgt dat de vliegtuig opstijgt. Met zo'n 600 km per uur op grond...

Als jij vleugels hebt, door bijvoorbeeld aan een hangglider te gaan hangen, dan kan de wind (mits het hard genoeg waait en/of je iets hebt om vooruit te komen) ook jou laten vliegen!

Het antwoord is: het vleugel profiel en voorwaartse snelheid. Wat al eerder was gezegd, de bovenkant van een vleugel is langer dan de onderkant, hierdoor ontstaat er een lagere luchtdruk boven de vleugel dan onder, de luchtdruk onder de vleugel duwt het vliegtuig om hoog en de lagere druk boven de vleugel trekt het als ware omhoog. Deze krachten nemen toe na mate de voorwaartse snelheid toeneemt. De motoren van een vliegtuig zijn er alleen maar om het vliegtuig de benodigde voorwaartse snelheid te geven om zo voldoende "lift" van de vleugels te krijgen. De brandstof die voor de meeste vliegtuigen wordt gebruikt heet kerosine en de snelheid bij het opstijgen ligt voor de meeste grote vliegtuigen op zo'n 200 tot 250 km/pu. Kleinere vliegtuigen gebruiken als brandstof een soort super-super benzine (octaan getal 100) maar deze vliegtuigen hebben dan ook cilinder motoren (vaak met turbo) Alle grote vliegtuigen hebben straalmotoren als Rolls-Roys, Prat & Withney en general electric. Bij het stijgen en dalen schuiven er ook kleppen uit de vleugels ( Flaps en Slats) deze dienen om bij een lagere voorwaartse snelheid voldoende lift van de vleugels te krijgen. De wetten van de aerodynamica zijn best ingewikkeld maar gelukkig werken ze wel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100